Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, supranumit și Golden Gate-ul românesc, va fi deschis circulației astăzi.
Este cel mai mare pod suspendat construit vreodată în România, cu o lungime de aproape 2 kilometri, al treilea ca dimensiune din Europa şi ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră. Înălţimea turnurilor este de aproximativ 193 metri de la partea superioară a fundaţiei, iar podul are 3 deschideri.
50 de senzori instalați pe pod în puncte esențiale vor înregistra permanent starea obiectivului, iar construcția este proiectată să aibă o durată de viaţă de 120 ani, spune la Matinalii Digi FM purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
„Așa este proiectat, 120 de ani, oțelurile sunt oțeluri speciale. S-a folosit tot ce se putea folosi mai bun la acest pod. Este adevărat că este pe varianta scurtă în zona Tulcea până la Măcin, dar până la sfârșit anului se va finaliza întregul proiect și se va merge până la Jijila. Pe cine ajută? Păi, în primul rând, este prima legătură din istoria României, rutieră, între județul Tulcea și județul Brăila. Și de aici, vă dați seama, cetățenii din Tulcea vor avea acces la o cale rutieră modernă spre Muntenia, spre Moldova și spre alte direcții.”, spune Alin Șerbănescu.
Fără panglică la inaugurare
Podul a costat jumătate de miliard de euro, iar lucrările s-au terminat cu doi ani întârziere. La inaugurare participă preşedintele Klaus Iohannis, premierul Marcel Ciolacu, preşedintele Senatului, Nicolae Ciucă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu și comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean. Nu se va tăia însă nicio panglică, susține Alin Șerbănescu:
„Este nu doar meritul nostru, este și meritul constructorilor, care cu bune și cu rele, să spunem așa, au reușit să finalizeze. Avem și întârzieri de contract, avem și litigi cu constructorul, dar această parte juridică nu trebuie să afecteze bucuria cetățenilor. Știți că noi, în general, deschidem astfel de obiective de infrastructură discret. Ăsta este șablonul nostru.”
Matinalii Digi FM: Aveți o panglică atât de mare ca să încapă fiecare cu foarfeca?
Alin Șerbănescu: Aici ne-am impus punctul de vedere fără panglici, deci nu avem.
Primele mașini vor putea circula de la ora 13, cu restricție de viteză de 80 de kilometri la oră, anunță centrul Infotrafic.
Iar noaptea, în intervalul orar 21.00 - 06.00, de luni până vineri, circulația pe pod va fi suspendată, până pe 30 noiembrie. În weekend-uri și sărbători legale circulația rutieră va fi deschisă și noaptea.
Pentru primii 5 ani nu se plătește nicio taxă pentru traversare
Deși podul este prevăzut cu trotuare, el nu va fi deschis circulației pietonale, spune la Matinalii Digi FM, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu. Excepție fac competițiile sportive, precum maratoane sau tururi de ciclism
„Se poate trece și pietonal, se poate trece și cu bicicleta ca structură, dar având în vedere înălțimea, specificul zonei, pentru că aici vântul este destul de puternic la înălțime, perioade cu ceață, am luat decizia să nu permitem tranzitul pietonal sau tranzitul cu biciclete, decât în situații excepționale. De exemplu, dacă ai o competiție sportivă care presupune fie maraton, fie turul ciclist, atunci, inclusiv cu aprobarea poliției, putem să permitem, pentru că nu există nici un risc, dar să treci de vorba aia, treci de dimineață până seara cu bicicleta și să te supui unor riscuri, am zis că nu vrem să ni-l asumăm. De altfel, și Brooklyn Bridge, care este folosit, de exemplu, când se vorbește de mers cu bicicleta, știți că este deschis doar ziua și doar în anumite perioade, tot din cauza înălțimii și specificului.”, a declarat acesta.
Podul de la Brăila este cel mai mare pod suspendat construit vreodată în România și cea mai mare investiție de infrastructură din ultimii 30 de ani, cu o lungime de aproape 2 kilometri, al treilea ca dimensiune din Europa şi ultimul pod peste Dunăre înainte de vărsarea în Marea Neagră. Construcția este proiectată să aibă o durată de viaţă de 120 ani.
În primii cinci ani nu se va percepe nicio taxă pentru traversare sa:
„Pentru primii 5 ani nu se plătește nicio taxă, n-aș zice neapărat că e un cadou, este practic un lucru firesc. Fiind din fonduri europene, din start, din momentul în care ni s-au acordat acești bani europeni, a existat această condiție ca o perioadă de 5 ani minim să nu se plătească taxele de trecere.”
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!