Ce facem cu festivitatile de premiere? Sunt bune sau nu? Dăm coronițe sau nu dăm coronițe?
Subiectul a fost dezbătut azi dimineață la „Matinalii” cu Petronela Rotar, psiholog.
Dacă unii dintre noi care credeam că a reuși în viață, înseamnă să avem case, mașini și alte bunuri de valoare, Petronela Rotar are o altă teorie.
„Când vorbim despre reușită nu trebuie să ne uităm la succesul de tip financiar sau de statut. Succesul ar trebui să fie, în primul rând, o viață bună, o viață cu o liniște interioară, cu echilibru interior, nu o goană nesfârșită după bani”, le-a spus aceasta radioascultătorilor noștri.
Cât despre competiție, psihologul dă vina pe societatea în care trăim și chiar ne-a oferit câteva soluții.
„În acele colectivități unde viața este bună, totul se bazează pe colaborare, nu pe competiție. Spre competitivitate ne împinge genul ăsta de educație. Cred că ar trebui să ne dăm seama că competitivitatea nu ne face un serviciu, ci foarte multe deservicii. Am putea să nu mai fim. Am putea să colaborăm mai bine între noi, să împărțim lucruri, să împărtășim. Am putea sa colaboram mai bine”, a mai adăugat Petronela Rotar.
Referitor la suferința copiilor care nu au luat coroniță la festivitatea de premiere de la sfârșitul anului școlar, psihologul consideră că sunt cauzate de presiunile părinților asupra copiilor și că asta le dăunează foarte mult, atât pe termen scurt cât și pe termen lung.
„Lucrurile pleacă de la tipul de presiune pe care îl pun părinții asupra copiilor și modul în care copiii resimt această presiune. E grav când eu, copil, simt că de rezultatele mele școlare, de premii, depinde modul în care părinții mă iubesc și mă validează. Sunt copii care simt că dacă nu performează la școală, nu există în fața părinților. Noi, ca părinți, nu trebuie să condiționăm iubirea. ”
Petronela Rotar spune că este de acord că sistemul de premiere de acum (cu strigat, cu coroniță, cu cine este mai bun), ar trebui eliminat. Copiii trebuie să fie evaluați și încurajați să meargă spre ce sunt ei mai buni. Aceștia trebuie încurajați și ajutați.
„Nu toată lumea poate fi bună la toate materiile. Eu am avut o mare suferință față de materiile din zona real. Eram praf la matematică, la fizică. Am crezut despre mine că sunt proastă, că nu sunt la fel de bună ca alții”, a povestit psihologul.
Ce se ascunde în spatele acestor presiuni asupra copiilor, Petronela crede ca sunt, de fapt, propriile lor neîmpliniri.
„Noi nu facem copii ca să ne împlinim nevoile noastre. Copilul vine pe lume cu niște nevoi. De a fi hranit, de a fi schimbat (la început) și de a fi reglat din punct de vedere emoțional. Copiii sunt cei care au nevoi când sunt mici, iar noi părinții trebuie să fim garanți că aceste nevoi sunt împlinite, nu invers. Noi dacă aducem copii pe lume care sa reușească ce nu am reușit noi, îi transformăm în adulții care au grijă de nevoile noastre”, a concluzionat psihologul.
Cât despre educația cu blândețe înțeleasă greșit de unii dintre părinți, Petronela Rotar îi atenționează.
„Educația cu blândețe nu înseamnă educație fără limite. Un copil crescut fără limite are un sentiment de nesiguranță”.
Cum ne putem motiva copiii să fie dornici de cunoaștere? Prin puterea exemplului. Ei au nevoie de modele în viață, iar părintele este primul pe această listă.
„Dacă îmi ghidez copilul, îl provoc să fie curios la lumea asta, asta presupune ca eu sunt curios la lumea asta. Asta presupune să fiu eu un om care citește, care studiază, care se uită la lucruri interesante, iar copiii noștri vor dori să fie ca noi”, a mai adăugat Petronela Rotar.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!