În România, viteza comercială medie se situează sub 50 km/h pentru trenurile de călători, ceea ce reprezintă cu 40-60% mai puțin față de viteza de proiectare a liniei, potrivit studiului realizat de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar.
Dacă ne raportăm la 2010, pe parcursul anului trenurile au avut întârzieri medii de 5 minute. Potrivit raportului de activitate al companiei naționale de căi ferate, indicatorul utilizat pentru evaluarea parcursului trenurilor este „tren/km". Iar întârzierea medie a unui tren la 100 km parcurși a fost de aproximativ 3 minute.
În fiecare zi au fost puse în circulație 1.534 de trenuri, fiecare dintre acestea înregistrând un timp mediu de întârziere de până la 5 minute, adică 7.670 de minute/zi. Facem calculul și rezultă că în 2010 trenurile de călători au întârziat 46.659 de ore, adică 1.944 de zile, ceea ce înseamnă 5,3 ani.
Am luat raportul pe 2010 al Central Japan Railway Company, plecând de la premisa - valabilă și astăzi - că, pentru toate căile ferate din lume, Japonia poate fi considerată "modelul suprem" în materie de management și eficiență.
Așadar, cifrele arată că întârzierile totale cumulate pe anul respectiv ale celebrelor trenuri Shinkansen au fost de circa 36 de secunde. Și am mai aflat că întârzierea medie acceptată în cazul japonezilor este de 30 secunde pe tren, pe parcursul unui an, potrivit datelor oficiale. Mergem mai departe, consultăm alt an, alt raport de activitate aflat pe siteul CFR Călători. 2014! Aflăm, astfel, că întârzierile trenurilor de călători cumulează 2.553.618 minute. Adică 42,560 de ore sau 1773 de zile, ceea ce înseamnă 4,7ani.
În 2015, potrivit datelor oficiale prezentate în rapoartele de activitate ale CFR Călători, trenurile au întârziat 5,7ani. Iar în 2016 … 9 ani.
Anul trecut, întârzierea medie zilnică a trenurilor CFR Călători a fost de 12.500 de minute, în primele nouă luni, 70% dintre cauze fiind provocate de CFR Infrastructură, declara, în octombrie ministrul Transporturilor, Felix Stroe, în cadrul Comisiei pentru transporturi şi infrastructură. Tot el a promis că vor fi reevaluate restricțiile de viteză impuse de companie de-a lungul anilor. N-a mai apucat, însă, pentru că în locul lui a venit Lucian Șova, actualul ministru al transporturilor.
În prima sa declarație de la preluarea mandatului, la Albă Iulia, Lucian Șova spunea că printre obiectivele mandatului sau se află și acela de a reduce progresiv restricțiile de viteză. Ministrul Transporturilor a adăugat că cei de la Infrastructură trebuie să găsească resursele necesare, cu sprijinul Guvernului, pentru a elimina restricțiile, acolo unde ele există. Întrebat de jurnaliști despre măsurile pe care le va lua în cazul scăderii vitezei trenurilor, ministrul Transporturilor a răspuns că problema nu poate fi rezolvată fără bani.
Ne preocupă foarte mult faptul că o mulțime de restricții tot apar, din cele care există se reduc din ce in ce mai puține, domnul director Gavrilă și-a propus nu numai să nu mai introducă noi restricții, ci să scadă gradual în fiecare an cu 10 - 15 la sută numărul restricțiilor care sunt deja. Acest lucru nu poate fi făcut fără bani și, o sursă importantă asupra căreia am atras atenția conducerii CFR SA este creanța foarte mare pe care o are asupra CFR Marfă, lucru care trebuie tratat de o manieră eficientă și rapidă.
Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.
Sursa foto: CFR Infrastructura
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!