Am încercat să abordăm și problema drepturilor pe care le au cei care călătoresc cu trenul. Călătorii de pe căile ferate din Uniunea Europeană au dreptul de a cere decontarea a 25% pană la 100% din prețul biletului, dacă trenurile au întârzieri și creează pagube pasagerilor. Astfel, călătorii europeni trebuie să fie despăgubiți dacă trenurile întârzie mai mult de 60 de minute. Această se va aplică și în România doar din 3 decembrie 2019, întrucât derogarea primită de la UE prevede că liniile ferate să fie reabilitate. Singurele rute pe care CFR Călători plătește despăgubiri pentru întârzieri sunt cele internaționale cu state din UE.
DREPTURILE PASAGERILOR DIN TRANSPORTUL FEROVIAR
Potrivit cfrcalatori.ro, în cazul anulărilor sau întârzierilor, companiile feroviare au obligația să informeze călătorii asupra evoluției situației. Dacă se anunță că veți ajunge la destinația finală cu o întârziere de cel puțin o oră, puteți să vă anulați călătoria și să solicitați rambursarea imediată a prețului biletului (integral sau doar pentru segmentul de călătorie neefectuat). Dacă întârzierea vă impiedică să vă îndepliniți scopul călătoriei, ați putea să beneficiați inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare sau să vă continuăți călătoria cu prima ocazie, ori la o dată ulterioară aleasă de dumneavoastră. Această soluție poate presupune alte mijloace de transport, dacă trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate: să primiți gustări și băuturi răcoritoare (în funcție de durată de așteptare) să beneficiați de cazare - dacă trebuie să așteptați peste noapte. Dacă alegeți să vă continuăți călătoria în condițiile date sau acceptați propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinație, ați putea avea dreptul la despăgubiri după cum urmează: 25% din prețul biletului pentru întârzieri între 1 și 2 ore 50% din prețul biletului pentru intazieri de peste 2 ore. Nu aveți dreptul la despăgubiri dacă ați fost informat în legătură cu întârzierea înainte de a cumpăra biletul.
Datele oficiale ale companiei, publicate în rapoartele cu privire la calitatea serviciilor furnizate călătorilor, arată că, spre exemplu, în 2014, s-au acordat despăgubiri echivalente cu: 50%, pentru 51 cereri de despăgubire și de 25%, pentru 32 cereri de despăgubire. Iar în 2013 s-au primit 86 de cereri de despăgubire pentru întârziere. Și s-au acordat despăgubiri echivalente cu 50%, pentru 31 de cereri de despăgubire și de 25%, pentru 42 de cereri.
În 2016, 136 de persoane au cerut socoteală CFR-ului: li s-a restituit, în total, aproximativ 3.200 de euro. Cu un an înainte, în 2015, banii primiți de petenți au fost și mai puțini: circa 1.900 de euro au primit cele 69 de persoane nemulțumite. Anul trecut, despăgubiri, de 25% sau 50% din costul biletului, au primit doar 70 de călători, dar nu dintre cei de pe rutele operate intern, în România, de CFR Călători.
Dar de ce întârzie trenurile din România?
Potrivit Biroului de Comunicare al CFR Călători, sunt cazuri de forță majoră ( vreme nefavorabilă, temperaturi ridicate în șină, ceață densă, calamități naturale, evenimente de cale ferată, furturi de echipamente de siguranță a circulației, loviri de persoane, vehicule sau animale, căderi de copaci sau lipsă tensiune în linia de contact ), lucrări la infrastructura feroviară, restricții și limitări de viteză, defectări ale materialului rulant sau sosiri cu întârzieri ale trenurilor internaționale la frontieră.
Atenți însă, la nevoile călătorilor, reprezentanții CFR Călători ne îndeamnă să consultăm, ori de câte ori avem nevoie, site-ul Societății, unde se poate verifică oră estimată la care fiecare tren ajunge la destinație.
Prefer să merg cu microbuzul și nu cu trenul, deoarece gările sunt într-o stare avansată de degradare, trenurile au întârziere, compartimentele sunt murdare și traseul n-ar fi pentru o călătorie confortabilă. Fac naveta cu microbuzele pentru că prețul călătoriei este incomparabil și, în al doilea rând, este vorba despre confortul pe care ți-l asigură un microbuz, față de un tren. Vagoanele sunt murdare, aerul condiționat merge numai pe 16 grade și e foarte frig, canapele murdare, rupte... Trenurile noastre, gările noastre sunt... mi-e și rușine să spun că suntem români... nu se poate circula cu trenurile, au și întârzieri, sunt învechite... asta e situația...
Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.
Sursa foto: CFR Infrastructura
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!