Campania știrilor DIGI FM ajunge și în centrul și vestul Europei! În statele de aici, infrastructura feroviară reprezintă un șantier continuu, spune Dumitru Fornea, reprezentantului Confederației Sindicale Naționale Meridian în Comitetul Economic și Social European.
Era o directivă, la un moment dat, a Uniunii Europene care preciza că investițiile din infrastructură feroviară să fie cel puțin egale, dacă nu mai mari ca cele din infrastructura rutieră. Această directivă reflectă situația actuală din Europa de Vest și din statele avansate ale Uniunii. Ele și-au făcut toată infrastructura rutieră iar infrastructura feroviară reprezintă un șantier continuu. Asta, având în vedere avantajele pe care le are transportul pe calea ferată, mai ales din perspectiva durabilității, a sustenabilității. Faptul că este mai puțin poluant, ocupă un teritoriu mai mic și asigură deplasarea unor mase de oameni mult mai mari decât poate să o facă transportul rutier.
Mai mult, spune Dumitru Fornea, statele din vest care nu au dezvoltat procesul de liberalizare, cum ar fi cazul Franței sau Belgiei, au cel mai mare succes în a promova transportul feroviar, iar traficul le crește constant
Cert este că statele care nu au accesat un proces de liberalizare, cazul Franței, al Belgiei sau al Spaniei, au cel mai mare succes în a promova transportul feroviar. Lor le crește traficul permanent, au stabilit niște coridoare funcționale-coridoarele RTMS , care asigura conexiunea de la Stockholm până în sudul Spaniei, la Sevilla, pe rute unde viteza comercială este de cel puțin 80 de km/h… și aici vorbim de trenurile de marfă, nu de cele de mare viteză care au un alt regim.
Austria a avut o altă viziune pentru sistemul său feroviar. Spre deosebire de trenurile de mare viteză concepute ca rame electrice, de regulă cu tracțiunea distribuită de-a lungul trenului, calea ferată austraiacă (OBB) a ales o altă variantă. Trenul RAILJET este compus din 7 vagoane și o locomotivă, iar ultimul vagon e prevăzut cu post de conducere, ceea ce permite circulația trenului în regim push-pull. Rulează cu 230 de km/h.
Rețeaua de cale ferată are 6123 km, din care 3523 km sunt electrificați. Pe exercițiul financiar 2017-2030, Austria figurează cu achiziția a 500 de automotoare noi, potrivit președintelui Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Maxim Rodrigo.
Austria, care e o țară mai mică, locomotive 200 de unități, automotoare 300 de unități, în total 2,5 miliarde de euro. Până si Austria, care dacă nu mă înșel are o populație de 2 ori mai mică decât România, până și ea ia 40-50 de locomotive noi pe an.
Numai că noul guvern federal din Austria a publicat recent bugetul de stat pentru 2018-2019. Iar din acesta rezultă reduceri semnificative ale cheltuielilor pentru infrastructură feroviară.
Potrivit guvernului de la Viena, în 2018, din fondurile pentru investiții, ÖBB primește mai puțin cu 451 milioane euro, urmând că în 2019 să primească mai puțin cu 688 milioane euro. Practic, aceste reduceri de alocări financiare înseamnă că derularea unor proiecte majore de cale ferată va fi semnificativ afectată, scrie club feroviar.ro. Cel mai mult va avea de suferit Tunelul feroviar Koralm, ce se construiește în prezent între Graz și Klagenfurt, care nu va mai fi inaugurat în 2024, așa cum era preconizat, ci in 2026.
Elveția este un caz aparte!
Aici întâlnim cel mai lung tunel feroviar din lume, deschis circulației în 2016. Are o lungime de 57 de kilometri, iar scopul lui este de a proteja zona Alpilor din Elveția. Circulă prin acest tunel trenuri de pasageri, de marfă, dar și trenuri speciale pentru transportul feroviar al camioanelor.
Trenurile de călători circulă cu 250 de km la oră. Proiectat încă din 1947 de un inginer din Elveția, tunelul face legătura cu rețeaua feroviară de mare viteză a Europei. Calea ferată a fost construită prin Alpi, iar săpăturile au durat 17 ani. În total, peste 28 de milioane de tone de piatră au fost scoase din munți.
Consiliul Federal Elvețian a înaintat Parlamentului planuri de investiții de 12 miliarde de euro pentru a acoperi costul întreținerii rețelei feroviare elvețiene pentru perioada 2017-2020.
Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.
Sursa foto: CFR Pro Infrastructura
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!