Italia - Primul tren de mare viteză, Pendolino(ETR 401), realizat de Fiat, a circulat prima dată în 1975. Ultima generație(ETR 460) a apărut în 1993. Aceste trenuri au cutia vagoanelor înclinabilă, ceea ce permite circulația prin curbe cu viteze mai mari cu 25% față de trenurile clasice. Tot în Italia a fost lansat primul tren european de mare viteză cu capital privat-Italo. În formă de glonț, atinge 300 de km/h.
Ministerul Infrastructurii și Transporturilor din Italia a alocat, la începutul anului, aproximativ 190 de milioane euro pentru proiecte de transport urban pe șină.
Tot în această țară se vorbește despre o fuziune între administratorii de infrastructură feroviară și rutieră. În 2018, grupul nou format va avea o cifră de afaceri de 11,2 miliarde euro și va efectua investiții de 8 miliarde euro. În noua structură, FS Italiane va administra o rețea feroviară și rutieră de aproximativ 44,000 de kilometri. Această fuziune constituie un pas fundamental pentru holdingul Ferrovie dello Stato Italiane, în procesul de implementare a Planului de Business 2017 - 2026. Integrarea infrastructurii, alături de integrarea altor moduri de transport, este unul din cei cinci piloni pe care se bazează Planul de Business al Ferrovie dello Stato Italiane.
Integrarea administratorilor de infrastructură feroviară și rutieră va demara în mod special cu planificarea investițiilor și a lucrărilor, prin definirea nevoilor ambelor segmente de infrastructură, în baza unui singur proiect, potrivit clubferoviar.ro
Franța
Transportul feroviar al Franței este în mare parte operat de SNCF (Société Naționale des Chemins de fer Français), compania națională de cale ferată. Franța are o rețea de cale ferată impresionantă- 29, 901 de kilometri. Dar a și investit în ea. Și mai ales în material rulant. Franța cumpără aproximativ 130 de automotoare noi în fiecare an, potrivit președintelui Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Maxim Rodrigo
În exercițiul 2017-2030, Franța ia rame electrice și automotoare 1723 de unități, cu o valoare de peste 5.5 miliarde euro. Deci, în fiecare an ia peste 100 de automotoare. Faceti un calcul… cam cât a luat România în 28 de ani. Și toate noi, da?
Industria franceză a realizat mai multe generații de trenuri de mare viteză. Prima linie TGV (Train a Grande Vitesse) a fost lansată în 1981.
TGV-ul poate rula la viteze comerciale de până la 320 km/h, lucru posibil prin folosirea liniilor de mare viteză speciale, care au rază de virare foarte mare și o serie de echipamente speciale ce permit trenurilor să ruleze la viteză foarte mare. Aceste echipamente constau în motoare electrice foarte puternice, un centru de gravitate situat foarte jos, suspensii pneumatice, vagoane articulate și semnalizarea situată la bordul trenurilor, deoarece mecanicii nu o pot observa pe cea situată în lateral. Recordul de viteză este de 574,8km/h, stabilit în 2007.
Exemplul francez a fost urmat şi de alte state europene, care, în anii '80, au început să iniţieze strategii similare: Germania s-a lansat în bătălia pentru viteză în 1985, cu trenul ICE, care, trei ani mai târziu, avea să atingă recordul feroviar european de viteză, 460km/h, pe linia Hanovra-Wurzberg. Au urmat Italia, Marea Britanie, Olanda, Danemarca.
În prezent, TGV-ul deservește Germania și Olanda sub marca Thalys și Regatul Unit sub marca Eurostar.
Franța ar putea deveni prima țară din lume care introduce în circulație trenuri de mare viteză driverless, automatizate. "Vom fi primii care introducem un serviciu automatizat de transport de mare viteză pe o linie feroviară comercială", declara în iunie 2017 Guillaume Pepy, președintele executiv al SNCF, citat de către ziarul Le Figaro.
Operatorul francez de transport feroviar intenționează să înceapă în 2019 testarea unei astfel de tehnologii care ar putea spori viteza și eficiența trenurilor. Introducerea lor în circulație ar putea începe din 2023 iar sistemul va fi unul cu pilot automat, asemănător cu cel utilizat în prezent de către companiile aeriene. Astfel, un conductor va fi prezent la bordul trenului însă doar pentru a supraveghea parcursul trenului sau pentru a interveni în cazul unor situații neprevăzute.
Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.
Sursa foto: CFR Pro Infrastructura
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!