Micii antreprenori britanici se confruntă cu probleme mari după ieșirea oficială din Uniunea Europeană și din piața unică a Regatului Unit. Proprietarii de afaceri mici spun că noile taxe impuse în urma părăsirii blocului european au dus la costuri imense pentru ei și că realizarea comerțului pe continent „devine nesustenabilă”, relatează The Guardian.
Exportatorii de pește britanici nici măcar nu mai pot să își vândă marfa pe piețele europene din cauza întârzierilor de la graniță și se plâng că Boris Johnson i-a păcălit în legătură cu efectele Brexit. Micile firme care au prosperat când UK era parte a Uniunii, spun acum că exporturile pe continent nu mai au niciun viitor din cauza costurilor masive.
Mai mult, lanțurile de supermarketuri au avertizat că vor urma episoade de penurie și mai mari, după ce în ultimele zile rafturile magazinelor au fost goale, mai ales în secțiunile de legume și fructe. Situația este și mai problematică în Irlanda de Nord, din cauza noilor reguli la graniță și birocrației.
Alex Paul, care conduce o afacere de familie de succes, listată la Departamentul Internațional de Comerț drept o „campioană a exporturilor” dezminte afirmațiile autorităților și vrea ca informațiile reale cu privire la efectele Brexit asupra țării, economiei și comercianților să fie știute. Paul este directorul firmei Leon Paul, cu sediul la Hendon, în nordul Londrei. Firma are 50 de angajați și face comerț într-un domeniu de nișă, iar familia sa s-a ocupat de firmă încă din 1921. Compania se ocupă de dezvoltarea și manufacturarea de echipament pentru scrimă.
Această companie nu este un caz special, ea este doar exemplul emblematic dintre zeci de mii de cazuri de firme mici care s-au bucurat până acum de accesul nerestricționat la piața europeană, iar acum sunt forțate să își reducă capacitatea doar la piața internă.
Aproape o treime din cifra de afaceri de 7 milioane de lire a Leon Paul venea din exporturile către clienți din țările Uniunii Europene. Acum, partea europeană de export a afacerii arată aproape nesustenabilă.
„Am făcut tot ce s-a putut pentru a ne pregăti pentru Brexit. De acum, companii ca a noastră nu vor mai putea să vândă pe continent, mai ales dacă e vorba de comenzi mici”, a adăugat Alex Paul.
Noile taxe de export, despre care el spune că ajung la 160.000 de lire pe an, reprezintă în primul rând o „taxă de Brexit” – fiecare pachet este taxat cu 4,5 lire și acoperă costul adițional al actelor care trebuie depuse de curieri pentru a putea scoate marfa din țară.
Apoi, o altă taxă de 5 lire per pachet este necesară pentru plata taxelor de import din țara de destinație, iar ultima taxă este cea de „debursare”, de minimum 14 lire per pachet + taxa pe valoarea adăugată din fiecare țară. Aceste ultime tarife sunt pentru a acoperi costurile pe care autoritatea de taxare din țara de destinație le suportă pentru a inspecta și procesa pachetele.
În ultimele două săptămâni, Paul s-a străduit să găsească o modalitate prin care să neutralizeze noile costuri suplimentare, însă nu există niciun fel simplu prin care să facă asta – „mai multe locuri de muncă vor fi pierdute aici, aceasta este realitatea, pentru că aceste costuri vor fi tăiate direct din profitul companiilor”.
Autoritățile spun însă că prea multe nu pot fi făcute pentru a soluționa aceste probleme, în contextul în care acordul comercial post-Brexit negociat cu greu la sfârșitul anului trecut aproape imposibil de schimbat sau modificat.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!