Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a subliniat importanța orașului Iași în conectivitatea regională cu Moldova și Ucraina, răspunzând la întrebarea Ziarului Financiar cu privire la momentul în care vom vedea o linie de tren de mare viteză între București și Iași. Adina Vălean a evidențiat că Iașiul joacă un rol crucial în legătura dintre Uniunea Europeană și cele două țări candidate pentru aderarea la UE, Republica Moldova și Ucraina.
Vălean a subliniat că acest proiect este important pentru România şi pentru regiunea estică a Europei, deoarece va îmbunătăți conectivitatea între aceste orașe şi va contribui la dezvoltarea economică a regiunii, potrivit sursei citate.
Conform legislației europene, România are obligația de a moderniza rețeaua feroviară esențială europeană de pe teritoriul său până în 2030. Această rețea include şi linia de tren Bucureşti-Iaşi, care are o lungime de aproximativ 700 de kilometri.
Legislația europeană impune României obligația de a moderniza rețeaua esențială europeană pe teritoriul său până în 2030, permițând circulația cu viteze de 160 km/h. Această modernizare vizează și conexiunea cu Moldova și Ucraina, care încă nu este inclusă în rețea. Adina Vălean a menționat că există finanțare disponibilă pentru aceste proiecte, cu un total de 12 miliarde de euro din fonduri europene pentru modernizarea infrastructurii feroviare din România.
În prezent, niciun coridor european nu trece prin regiunea Moldovei, iar România are doar două coridoare europene care ocolesc această zonă. Comisarul Vălean a subliniat că țara are obligația de a moderniza întreaga rețea feroviară pe aceste coridoare până în 2030, pentru a permite circulația trenurilor cu viteze de 160 km/h. Cu toate acestea, în prezent, trenurile de marfă au o viteză medie de sub 20 km/h, iar cele de călători de 45 km/h, iar unele gări importante nu au fost reabilitate de zeci de ani.
Potrivit sursei citate, în România, trec două coridoare de transport paneuropene, însă niciunul nu acoperă regiunea Moldovei. Comisarul european a subliniat că Uniunea Europeană are un plan clar pentru infrastructura de transport, denumit TEN-T, care implică construirea infrastructurii feroviare pe standarde de viteză de 160 km/h până în 2030.
Dacă România își îndeplinește angajamentul, ar implica modernizarea a aproximativ 2.000 de kilometri de cale ferată până în 2030, în prezent fiind modernizate doar porțiuni ale rutelor București-Constanța și București-Brașov. Adina Vălean a avertizat că neîndeplinirea acestor obiective va atrage amenzi și proceduri de infringement conform legislației europene. Cu toate acestea, există proiecte în desfășurare, finanțate din fonduri europene, precum modernizarea liniei Curtici-Simeria cu o valoare de 9 miliarde lei (1,8 miliarde euro).
Adina Vălean a estimat că linia de tren de mare viteză București - Iași ar putea fi finalizată până în 2030.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!