Acum la Digi FM Nono Semen Tyla - Water

Exclusiv Ciprian Mihali, profesor la Universitatea „Babeș-Bolyai”, despre educația sanitară: Nu este de ajuns o asemenea măsură, ea este limitativă și tardivă

Ciprian-Mihali-682x480
Foto: Radio România Cultural

Ciprian Mihali, conf.univ.dr. la Departamentul de Filosofie al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, a declarat, pentru Digi FM, că „unui copil rămas la niște bunici săraci sau bolnavi, care nu și-a văzut părinții de la Crăciun sau de la Paști, nu-i poți cere să fie în formă maximă pentru Evaluare Națională”. El a făcut referire la declarația lui Daniel Funeriu, potrivit căreia, în cazul copiilor care iau note sub 6 la evaluarea națională, vinovați sunt părinții, nu școala.

Contactat de Digi FM, Ciprian Mihali a vorbit și despre deja celebra dezbatere din spațiul public referitoare la eliminarea festivităților de premiere de la finalul anului școlar, dar și despre educația sanitară, proiect adoptat marți de către deputați.

Digi FM: Daniel Funeriu spune că, în cazul copiilor care iau note sub 6 la evaluarea națională, vinovați sunt părinții, nu școala. Are dreptate fostul ministru al Educației?

Ciprian Mihali: În universul său, fostul ministru are dreptate. Apărător al ideii că o societate defectă nu poate produce o educație perfectă, domnia sa inversează raționamentul și îl duce până la concluzia sa ultimă și anume că atunci când rezultatele școlare sunt proaste, de vină e societatea proastă, căreia trebuie să-i fie rușine că e proastă.

Desigur, probabil că există în România numeroase familii care nu văd în educația copiilor un drum de viitor pentru ei. Probabil că există familii cu părinți atât de puțin educați, încât nu numai că nu pot să-i ajute pe copii la pregătirea temelor și examenelor, dar nu pot nici să le insufle credința că educația îi va ajuta în viață. Dar mai sunt și alte familii: sute de mii de familii dezmembrate, cu unul sau amândoi părinții plecați din țară și cu copii abandonați pe la unchi și bunici; în dorința lor de a le pregăti financiar un viitor mai bun, le compromit orice viitor distrugându-le echilibrele emoționale și capacitățile de concentrare pentru școală. Unui copil rămas la niște bunici săraci sau bolnavi, care nu și-a văzut părinții de la Crăciun sau de la Paști, nu-i poți cere să fie în formă maximă pentru Evaluare Națională. Mai sunt și familiile pentru care școala copiilor este un efort imposibil de făcut: mersul zi de zi la școală, rechizite, haine, mâncare, condiții pentru învățat în camere în care locuiesc mai mulți frați etc.

Deci da, „să le fie rușine” acestor părinți că nu le pot asigura un viitor mai bun copiilor lor într-o țară guvernată în batjocură de treizeci de ani. Cred însă că e important să corelăm numărul copiilor care iau note sub 6 la Evaluarea Națională cu numărul copiilor care au abandonat școala sau nu s-au mai înscris la acest examen: sunt peste 17.000 dintr-un total de 155.561, adică mai mult de 10%. Iar la bacalaureat situația e și mai dramatică, acolo fiind vorba de peste 40.000 de copii, în jur de 26% din generația actuală. Ce s-a întâmplat cu acești copii? Cine sunt ei, din ce medii sociale provin ei, care e cauza abandonului școlar? Ce se va întâmpla cu ei în viitor? Cui ar trebui „să-i fie rușine” pentru dispariția lor din sistemul de învățământ?

O ultimă idee: s-ar putea ca „rușinarea” să se datoreze scăderii, cel puțin în acest an, a nivelului de dificultate a subiectelor. Generațiile care susțin examenele în acest an (EN, bacalaureat, licență) sunt generațiile care au resimțit cel mai acut șocul pandemiei; sunt generațiile care au făcut școala online de mântuială, iar rezultatele lor mediocre vor sta mărturie pentru dezastrul predării online. De aceea, înțelepții noștri conducători se vor fi gândit că e mai bine să limităm proporțiile dezastrului și să cosmetizăm puțin realitatea formulând niște subiecte adecvate unui proces de învățare compromis de pandemie și de nepriceperea lor în a gestiona vreme de doi ani această situație.
Dar oricum am lua-o, indiferent pe cine rușinăm, părinți, profesori sau guvernanți, există niște victime certe, care vor purta ca un handicap peste ani povara acestui dezastru: elevii și studenții.

Ciprian Mihali a vorbit și despre dezbaterea care a circulat în spațiul public în ultima perioadă, referitoare la eliminarea festivității de premiere de la finalul anului școlar. „De ce se frâng aceste ierarhii școlare ajunse în societate, acolo unde ierarhiile reale privilegiază într-adevăr, mai ales în sectorul public, mediocritatea?”, se întreabă acesta.

Digi FM: Cu sau fără coronițe? Cu sau fără festivitate de premiere la final de an? Chiar există posibilitatea ca elevii care nu primesc premiu să se simtă umiliți? Dezbaterea asta a împărțit România în două.

Ciprian Mihali: Dezbaterea despre coronițe s-a radicalizat foarte repede, așa cum se radicalizează orice dezbatere online, în care răbdarea și deschiderea spre dialog sunt drastic diminuate. A fost o dezbatere în care s-au generalizat situații personale: am văzut zeci de mărturii mai ales ale unor foști premianți, care și-au transformat experiențele proprii în veritabile filosofii generale de viață și de educație. Iar o dezbatere bazată pe confuzii și mărturisiri subiective nu are cum să dea ceva bun.

Fondul discuției trebuie să privească situația care conduce la acordarea sau nu de coronițe.

Dacă există o revoltă justificată față de coronițe, ea privește în primul rând lipsa de adecvare între caracterul fastuos al ceremoniilor și slaba calitate a procesului educațional anterior. Adică între triumfalismul unei asemenea ceremonii și deficitul de conținut și de adecvare a predării care ajunge să stabilească niște ierarhii. Un al doilea motiv de revoltă privește prezența nedorită la aceste ceremonii a politicienilor sau a tot felul de reprezentanți ai administrației, poliției, bisericii, care transformă momentul strict rezervat elevilor și profesorilor într-un spectacol propagandistic. În sfârșit, un al treilea motiv de revoltă se referă la filosofia însăși a unui sistem educațional care privilegiază competiția și ierarhizarea între elevi, care păstrează obsesia pentru clasamente, prin pasiunea și presiunea mai ales a părinților asupra rezultatelor școlare. Cei care militează pentru eliminarea acestor ceremonii se gândesc cu siguranță la tensiunile incredibile pe care aceste clasamente le generează între părinți, între părinți și copii, la frustrările pe care le trăiesc părinții și copiii când pierd un premiu sau un mențiune din cauza câtorva sutimi în clasamente adeseori aleatorii.

De cealaltă parte, cei care apără „coronițele” o fac argumentând că școala trebuie să te pregătească pentru viață, care e o luptă, o competiție permanentă și că o școală fără premii ar privilegia „idioții”, după nefericita și violenta expresie a unui profesor. Dacă nu am acorda premii, am încuraja mediocritatea, am „jigni excelența”, idee care dovedește nu doar o greșită înțelegere a problemei, ci și multă rea credință. O asemenea poziție face voit o confuzie între efectele unor ceremonii transformate în spectacole și adoptarea unui model școlar în care s-ar impune egalizarea în jos a tuturor elevilor.

Decât să ne pierdem timpul în asemenea confesiuni și judecăți abisale, poate că e mai folositor să ne punem două-trei întrebări și să găsim împreună răspunsuri la ele:

1) Care sunt competențele și abilitățile dobândite de un elev în școala românească pe care le validăm prin note și clasamente?

2) Care este finalitatea învățării: o notă mai mare decât a celorlalți colegi sau un progres propriu, o creștere armonioasă, intelectuală și emoțională, prin creativitate și imaginație, prin încredere de sine, a copilului?

3) De ce nu generalizăm utilizarea fișelor de evaluare individuală, în care rezultatele școlare ale unui copil să poată fi comparate între ele în diferitele stadii ale unui an școlar sau ciclu școlar?

4) În sfârșit, admițând că am găsit răspunsuri potrivite la primele întrebări, de ce se frâng aceste ierarhii școlare ajunse în societate, acolo unde ierarhiile reale privilegiază într-adevăr, mai ales în sectorul public, mediocritatea? Unde și de ce se invalidează școala în societate, în „viața reală”? De ce vedem „reușind” în societate atâția analfabeți? Unde a greșit școala, dacă a greșit, ca să le dea acestor nulități atâta aplomb?

Educația sexuală în școli va fi predată ca educație sanitară, începând din clasa a VIII-a și doar cu acordul scris al părinților, potrivit proiectului adoptat marți de deputați. „Nu este de ajuns o asemenea măsură, ea este limitativă și tardivă”, transmite Ciprian Mihali, care are speranța „că generațiile ce vin și societatea civilă, ONG-urile, vor avea mai multă înțelepciune decât această turmă de masculi alpha care fac legi pentru anul 1500”.

Digi FM: Educația sexuală la școală se va face doar din clasa a 8-a și doar cu acordul scris al părinților. Este de ajuns o astfel de măsură?

Ciprian Mihali: Legea ajunsă în această formă a fost elaborată și aprobată de niște parlamentari care i-au spus unei tinere deputate că „are gura plină” sau care susțin că „nu am intrat în Europa cu spatele”. Acesta e nivelul de înțelegere a sexualității din partea unor bădărani pentru care aluziile violente și vulgare la sex oral sau la homosexualitate fac parte din convingerile lor cele mai intime și din limbajul cu care ei au fost obișnuiți în mediile din care provin. Nu e, de altfel, deloc întâmplător, că lupta din parlament s-a petrecut între niște bărbați foarte siguri pe heterosexualitatea lor – a căror ipocrizie nu e egalată decât de ignoranța lor deliberată – și niște tinere deputate, batjocorite prin aluzii, râsete și aplauze ironice de către acești macho men ai patriei. Totul încununat, în aplauzele lubrice și satisfăcute ale asistenței, prin declarația debilă a lui George Simion, a cărui nivel de inteligență sexuală e la nivelul unui copil tâmp, care se bucură repetând obsesiv cuvântul: „Nu au auzit când erau mici de suficient de multe ori cuvântul sex. Asta clamează și vor să audă - sex sex sex. Sex sex sex. Na! Sunteți mulțumiți?".

Acesta e nivelul dezbaterii unei legi menite să protejeze cât de puțin niște tineri și tinere abandonați din cauza ipocriziei generalizate a adulților, care nu vorbesc despre educație sexuală, dar care visează să facă sex inclusiv de la tribuna parlamentului. Adulți rămași complet indiferenți la imensa suferință a mamelor adolescente, a tinerelor violate, a băieților violați, a celor care își trăiesc în blam public homosexualitatea, a acestei generații care se educă singură și se educă prost, pentru că părinții lor sunt rușinoși, nepricepuți, orbiți de prejudecăți medievale, influențați de parlamentari care transformă o dezbatere din parlament în loc de afirmare a sexualității lor dominante și de aluzii obscene la adresa mai tinerelor colege.

Răspunsul la întrebarea dumneavoastră este evident nu. Nu este de ajuns o asemenea măsură, ea este limitativă și tardivă, pentru că a-i explica la școală unei fetițe de 12 sau 13 ani ce riscuri uriașe o așteaptă în următorii ani înseamnă, după mintea chinuită de obsesii sexuale a parlamentarilor români, a o „pregăti pentru sarcini nedorite prin sexualizare”, cum spune un întunecat deputat AUR de Cluj. Să sperăm că generațiile ce vin și societatea civilă, ONG-urile, vor avea mai multă înțelepciune decât această turmă de masculi alpha care fac legi pentru anul 1500 și mai ales că vor ști să se ferească pe viitor de asemenea specimene periculoase.

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
dan t (1)
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Fall 2024
tudor chirila
Tudor Chirilă, reacție după documentarul lansat de Recorder: „Îmi dau...
Echipa națională de fotbal a României
Echipa naţională a României joacă ultimul meci din acest an...
După ce au promis să „facă America sănătoasă”, Trump şi Kennedy Jr s-au înfruptat cu burgeri şi cartofi prăjiţi/ Foto: Instagram
După ce au promis să „facă America sănătoasă”, Trump şi Kennedy Jr...
Pe aceeași temă
Monica Anisie
Evaluare Naţională 2024. Marţi are loc proba la Română. Fostul ministru al Educaţiei Monica...
School,Classroom,In,Blur,Background,Without,Young,Student;,Blurry,View
Sesiunea de evaluări naţionale pentru elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a începe luni...
elevi
Rezultate slabe la simularea examenelor de Evaluare Națională. Mai puţin de jumătate dintre...
Anxious,Teenage,Student,Sitting,Examination,In,School,Hall
Elevii de clasa a VIII-a susţin proba scrisă la Matematică în cadrul simulării Evaluării...
Te-ar putea interesa și
elevi
Evaluare Națională 2024. S-a afișat calendarul înscrierii și al probelor pentru elevii de...
bac 2024
Calendarul examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat 2024. Când se vor desfășura probele...
GUVERN_CIOLACU_CDEP_007_INQUAM_Photos_George_Calin
Marcel Ciolacu le urează succes tuturor elevilor care susţin Evaluarea Naţională
elevi-calculator
Evaluarea națională pentru clasa a VI-a se amână din nou. Când se dau testele
Partenerii noștri
Digi24 Noi imagini cu rachetele balistice care au lovit Dnipro. Rusia susține că a învins „întreaga campanie pentru 2025” a armatei ucrainene
Noi imagini cu rachetele balistice care au lovit Dnipro. Rusia susține că...
DigiSport Metalul Buzău - CS Afumați, Live Video 12:00, Digi Sport 1. Programul, clasamentul și televizările etapei 14
Metalul Buzău - CS Afumați, Live Video 12:00, Digi Sport 1. Programul...
PeRoz Îi despart 30 de ani, dar abia așteaptă să facă nunta: "Romeo și nepoata lui". În ciuda criticilor, spun că sunt unul pentru celălalt
Îi despart 30 de ani, dar abia așteaptă să facă nunta: "Romeo și nepoata...
Film Now Ralph Macchio, onorat cu o stea pe Hollywood Walk Of Fame: „Înseamnă totul pentru mine”. Cum arată azi puștiul din „Karate Kid”
Ralph Macchio, onorat cu o stea pe Hollywood Walk Of Fame: „Înseamnă totul...
Digi World Întâlnire de record. Cea mai scundă femeie din lume și cea mai înaltă femeie din lume s-au cunoscut: "A fost dificil să ne privim în ochi"
Întâlnire de record. Cea mai scundă femeie din lume și cea mai înaltă...
Stirile Kanal D La ce oră se deschid secțiile de votare pentru alegerile prezidențiale 2024? Turul 1 are loc duminică, 24 noiembrie
La ce oră se deschid secțiile de votare pentru alegerile prezidențiale...
ProFM Cher dezvăluie că Tina Turner i-a cerut ajutorul pentru a-l părăsi pe Ike Turner, soțul ei abuziv: "Avea o vânătaie pe braț"
Cher dezvăluie că Tina Turner i-a cerut ajutorul pentru a-l părăsi pe Ike...
Digi Life Suma record pentru care a fost vândut ceasul oferit căpitanului care a salvat peste 700 de pasageri de pe Titanic
Suma record pentru care a fost vândut ceasul oferit căpitanului care a...
Ultimele știri din matinal
dr savu 4
Cum să ne adaptăm la trecerea la ora de iarnă. Sfaturile doctorului Marius Sava
marcel ciolacu matinal digi fm
Marcel Ciolacu, în direct la Digi FM, când a fost rugat să-și facă o descriere în engleză: "Am...
florin negrutiu 1 oct
Florin Negruțiu, despre dezastrul PNRR: PSD-ul antireformist, prins între USR și Comisia...
anul nou care n-a fost - mihai calin nicoleta hancu
„Anul Nou care n-a fost”, povestea filmului premiat la Veneția. Interviu cu actorii Nicoleta...
Ultimele știri
(SP)JAPAN KITAKYUSHU TABLE TENNIS WTT FINALS WOMEN'S SINGLES
Bernadette Szocs a câştigat medalia de bronz la Turneul Campioanelor
cameron (22)
Cameron Diaz revine la Hollywood după o pauză de mai bine de 10 ani. Actrița, apariție inedită...
Taylor Swift's Eras Tour - London
Ed Sheeran a ajutat Ipswich Town să recruteze un fotbalist. Chiar înainte de a urca pe scenă...
Washington, United States. 13th Nov, 2024. Elon Musk listens as United States President-elect Donald Trump speaks during a meeting with US House Republicans at the Hyatt Regency hotel in Washington, DC, USA on November 13, 2024. Photo by Allison Robbert/P
Averea lui Elon Musk atinge un nivel record. Creștere semnificativă de la victoria electorală...