Inflaţia a avut un impact major asupra deciziei de cumpărare a angajaţilor din România, dar şi asupra calităţii alegerilor alimentare, existând o creştere a interesului pentru o dietă echilibrată, arată un nou studiu.
Astfel, 71% dintre aceștia spun că au devenit mai conştienţi de alegerile în acest sens, dar şi de necesitatea de a avea o dietă sănătoasă, arată Barometrul Food 2022, coordonat în 20 de ţări, inclusiv în România, de o companie care furnizează vouchere şi carduri.
Pentru 85% dintre respondenţii la nivel global, principalul motiv pentru adoptarea unui regim echilibrat este sănătatea, cele mai ridicate rezultate, cu o medie peste 90%, înregistrându-se în Portugalia, Austria, Italia, Ungaria, Spania, Polonia, Chile, Columbia, Peru. Doar 17% ar opta pentru o astfel de dieta având ca motivaţie grija pentru animale şi mediu. Mai mult, 67% asociază alimentele mai sănătoase cu produsele proaspete, comparativ cu 63% în 2021.
În acest context, 68% dintre angajaţii români se aşteaptă ca şi restaurantele să vină cu oferte mai sănătoase, care includ produse proaspete (78%), indicarea clară a valorilor nutriţionale (28%), meniuri care conţin mai multe salate (25%).
Risipa alimentară, un subiect de interes pentru tot mai mulţi angajaţi
7 din 10 angajaţi declară că sunt preocupaţi de risipa alimentară şi de necesitatea protejării mediului şi, totodată, că sunt interesaţi să ştie ce restaurante acţionează împotriva risipei alimentare.
„Inflaţia a avut un impact major asupra deciziei de cumpărare a angajaţilor din România şi asupra calităţii alegerilor alimentare ale acestora, arată Barometrul FOOD 2022. Cele mai mari creşteri de preţuri au fost resimţite la alimente şi la energie, pentru 86%, respectiv 84% dintre angajaţii respondenţi. Întrebaţi cum gestionează suma lunară acordată sub formă de tichete de masă, 81% au declarat că folosesc toată suma înainte de finalul lunii şi doar 7% spun că suma acordată sub formă de tichete de masă le este suficientă pe întreaga perioadă a unei luni”, se arată în comunicatul companiei, potrivit Agerpres.
Aceeaşi situaţie se înregistrează şi în Belgia, Bulgaria şi Turcia, unde aproximativ 80% dintre angajaţi folosesc toată suma acordată sub formă de tichete înainte de finalul lunii, media la nivel global situându-se la 66%.
Potrivit sondajului, 9 din 10 angajaţi români folosesc tichetele de masă pentru prânz, fie că aleg să cumpere alimente pentru a-şi pregăti ei masa, cumpără de la restaurant sau comandă online.
În ceea ce priveşte obiceiul de a comanda mâncare online, peste 80% dintre angajaţii români se aşteaptă ca restaurantele să îşi dezvolte oferta de mâncare la pachet şi de livrare. Acelaşi procent se înregistrează şi în ţări precum Spania, Turcia, Brazilia, Chile, Peru, peste media la nivel global de 70%.
Legat de obiceiurile alimentare, proprietarii de restaurante au sesizat o creştere de 28% pentru cererea de preparate sănătoase. La nivel global acest rezultat se ridică la 61% - Brazilia (70%) şi Spania (56%).
În aceste condiţii, 3 din 5 operatori români de restaurante spun că o ofertă cu preparate sănătoase/echilibrate ar fi apreciată de clienţi, iar 68% consideră că aceste preparate sunt la fel de gustoase precum alte variante mai puţin sănătoase. Jumătate dintre ei afirmă şi că pregătirea preparatelor sănătoase este mai dificilă. Ca urmare a schimbărilor observate, în ceea ce îi priveşte pe clienţi, 40% dintre proprietarii de restaurante şi-au modificat obiceiurile şi furnizorii, pentru a putea oferi produse mai sănătoase şi preparate cu mai multe ingrediente de la furnizori locali. Acest rezultat se ridică la 61% la nivel global
Risipa alimentară este și una dintre provocările cu care se confruntă restaurantele din România
Jumătate dintre proprietarii de restaurante au implementat măsuri pentru a combate acest fenomen: adaptarea meniului sau a reţetelor (37%), managementul stocurilor, oferirea la pachet a porţiilor rămase (12%) sau donarea preparatelor rămase către personalul propriu. La nivel global, ţările unde proprietarii de restaurante au implementat cele mai multe măsuri pentru reducerea risipei alimentare sunt Turcia (93%) şi Slovacia (90%).
Corina Zugravu, medic primar la Institutul Naţional de Sănătate Publică, a arătat că în România se poate observa, mai ales în oraşele mari şi la grupurile de adulţi tineri, o tendinţă crescândă de a consuma alimente pregătite în afara casei, direct în restaurant sau comandate.
„În România se poate observa, mai ales în oraşele mari şi la grupurile de adulţi tineri, o tendinţă crescândă de a consuma alimente pregătite în afara casei, direct în restaurant sau comandate. Această tendinţă se suprapune cu preocuparea oamenilor pentru a se alimenta mai sănătos, mai echilibrat şi, dacă e posibil, mai sustenabil. În acest cadru, INSP consideră iniţiativa FOOD ca fiind una pozitivă şi sperăm că ea va favoriza alegerile sănătoase în rândul celor care hotărăsc să îşi utilizeze tichetele de masă în restaurant”, a precizat Corina Zugravu.
În România, sondajul a fost realizat pe un eşantion de 2.436 de angajaţi şi 60 proprietari de restaurante, în decursul lunii septembrie 2022.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!