Salariaţii de la metrou nu sunt de vină pentru datoriile istorice de la Metrorex, a declarat, miercuri, într-o conferinţă de presă, preşedintele USML (Unitatea Sindicatul Liber Metrou), Marian Artimon.
"Am organizat această conferinţă de presă din mai multe motive. Primul motiv a fost şi este faptul că în anumite articole din mass-media online sau TV, salariaţii metroului au fost acuzaţi ca au stat la originea pierderilor generate în anumite contracte cu terţii contracte de investiţii. Metrorexul, aşa cum ştie toată lumea, este o unitate de transport public de călători la nivel de metrou din Bucureşti, care transportă zilnic 600.000 de călători, pe o suprafaţă de 4% de reţeaua totală de transport a zonei metropolitane Bucureşti-Ilfov. Problemele la metrou sunt, în primul rând, istorice şi, după părerea noastră, în principal rezultate din activitatea de investiţii. Ştie toată lumea că am avut o magistrală 5, în Drumul Taberei - Eroilor, care a fost dată în funcţiune cu cinci ani de zile întârziere în exploatare şi, totodată, ne-a costat cu 70% mai mult decât trebuia să coste iniţial. Anul acesta am primit prin instanţă datorii şi penalităţi care duc undeva la 162 de milioane de lei. Nu are nicio vină personalul metroului de exploatare din subteran pentru aceste datorii. Adică, trebuia să plătim 225 de milioane de euro pentru structura Magistralei 5 şi încă plătim şi am ajuns undeva la 130 de milioane în plus, adică am plătit undeva la 350 de milioane. Chiar şi anul acesta societatea care a construit structura a câştigat în instanţă încă o sumă de 52 de milioane de lei. Asta este o primă cauză pentru aşa-zisă neperformanţă a metroului. Nu este o treabă de exploatare, este o treabă care vine din investiţii, din Magistrala 5", a spus Artimon, potrivit Agerpres.
Potrivit liderului de sindicat, o altă problemă de la metrou se referă la contractul de mentenanţă.
"O altă piatră de moară legată de piciorul exploatării Metrorex este contractul de mentenanţă, care a fost prelungit în urmă cu trei anişori, cu o perioadă de 15 ani. Deşi USLM, începând cu 2016, a făcut nenumărate demersuri şi chiar s-a făcut un studiu pentru internalizarea activităţii de mentenanţă la materialul rulant de la Metrorex, am ajuns să se semneze un nou contract cu care oamenii din subteran nu au nicio legătură. Nu USLM, nu oamenii, angajaţii, cei care muncesc zi de zi în subteran, au hotărât prelungirea acestui contract. Aşa s-a hotărât, aşa s-a semnat şi, ca atare, în fiecare lună avem de plătit 20 de milioane de lei pentru această activitate de mentenanţă. Ceea ce înseamnă că, dacă nu s-a plătit din octombrie anul trecut, am ajuns undeva la 220 de milioane pierderi. Dacă adunaţi 220 de milioane de la partea de mentenanţă şi cu datoriile din investiţia pentru Magistrala 5 o să ajungeţi la o sumă care este o problemă pentru Metrorex", a afirmat Marin Artimon.
Conform Notei de fundamentare care însoţeşte un proiect de act normativ privind suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Metrorex ar putea primi, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, suma de 131,3 milioane de lei, o parte din aceasta urmând să acopere datoriile pe care le are la compania Alstom Transport, care asigură servicii de mentenanţă a materialului rulant şi feroviar.
Principalele surse de venit ale Metrorex sunt subvenţia/compensaţia pentru transportul de călători cu metroul şi veniturile realizate din vânzarea titlurilor de călătorie.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!