ROMÂNIA - CEA MAI PROASTĂ INFRASTRUCTURĂ FEROVIARĂ DIN EUROPA?
Cel mai recent raport al Boston Consulting Group( BCG) privind performanța infrastructurii feroviare în Europa, publicat în 2017, plasează România și Bulgaria pe ultimul loc. Studiul ia în calcul trei condiții pentru a fi în top: siguranța transportului feroviar, calitatea transportului feroviar și frecvența folosirii transportului feroviar. De ce suntem ultimii la frecvența folosirii căilor ferate, la calitate, dar mai ales la siguranța pe infrastructura feroviară?
INCIDENTE PE CĂILE FERATE ROMÂNE ÎN IANUARIE ȘI FEBRUARIE 2018
- 1 ianuarie 2018, ora 6 si 26 de minute - deraiază vagonul nr.50532055008-8, al treilea de la siguranță din trenul de călători regio nr.4111 în stația CFR Dej-Triaj. Investigație deschisă pe 3 ianuarie 2018 de Ministerul Transporturilor.
- 15 ianuarie 2018, ora 5 si 5 minute - dispozitivele de conectare la reteaua electrică de la locomotiva EC 126 aflată în remorcarea trenului de călători Regio nr.5454 se rup în stația CFR Suceava. Investigație deschisă pe 23 ianuarie de Ministerul Transporturilor.
- 13 februarie 2018, ora 13 și 45 de minute - deraiază al 14-lea vagon (penultimul din compunerea trenului de marfă nr.86102) de al doilea boghiu între stațiile CFR București Sud-Berceni. Investigație deschisă pe 16 februarie de Ministerul Transporturilor.
- 24 februarie 2018, ora 7 și 20 de minute - deraiază locomotiva ED030 a trenului de marfă nr.71711-2 în în stația CFR Bucureștii Noi. Investigație deschisă pe 26 februarie de Ministerul Transporturilor.
CE SPUNE MINISTERUL TRANSPORTURILOR DESPRE CĂILE FERATE
„La 20 de ani de la restructurarea sistemului de transport feroviar ne aflăm în față unei degradări a căii ferate", este declarația secretarului de stat în Ministerul Transporturilor, Maria Magdalena Grigore, făcută în deschiderea Conferinței- Materialul rulant între "modern" și "modernizat", organizată la Iași de către Club Feroviar, cu sprijinul Asociației Industriei Feroviare din România, în perioada 25 -26 aprilie, 2018. Potrivit acesteia, din anii '90 și până în prezent numărul călătorilor în transportul feroviar a scăzut drastic, iar ponderea transportului feroviar de pasageri continuă să se mențină la un procent mic, de 20% din piața transporturilor.
8 DIN 10 LOCOMOTIVE AU NEVOIE URGENTĂ DE REPARAȚII
Starea precară a infrastructurii și faptul că doar 40% din rețea este electrificată sunt cunoscute de oficialii din transporturi.
Cu toate că rețeaua feroviară permite viteze convenționale între 70 km/h și 160 km/h, se operează cu o viteză comercială de sub 50 km/h pentru trenurile de călători. La capitolul material rulant, conform secretarului de stat, la CFR Călători 80% din locomotivele electrice au nevoie în acest moment de reparații, iar la peste 40% din vagoane se impun modernizări urgente.
ACCIDENTE PE CĂILE FERATE ROMÂNE ÎN MARTIE 2018
- 5 martie 2018 - deraiază vagonul 33544960025-3, primul din compunerea trenului de marfă nr.99866 în stația CFR Sfântu Gheorghe. Investigație deschisă pe 7 martie de Ministerul Transporturilor.
- 15 martie 2018, ora 19 și 5 minute - deraiază de primul boghiu al 27-lea vagon din compunerea trenului de marfă nr.42564 pe linia curentă Salva – Vișeu de Jos. Investigație deschisă pe 16 martie de Ministerul Transporturilor.
- 18 martie 2018, ora 12 și 5 minute - se răstoarnă al 20-lea vagon din trenul de marfă nr.89965, iar al 19-lea de la locomotivă rămâne înclinat la 45 de grade între stațiile CFR Palas și Constanța Mărfuri. Investigație deshisă pe 20 martie de Ministerul Transporturilor.
- 20 martie 2018, ora 21 și 50 de minute - deraiază al 4-lea și al 5-lea vagon de la locomotivă din trenul de marfă nr.23633 pe secția de circulație Filiași – Târgu Jiu, în stația CFR Turceni. Investigație deschisă pe 21 martie de Ministerul Transporturilor.
VAGOANE DIN ANII ‘70 ASIGURĂ TRANSPORTUL FEROVIAR
„Degeaba ne concentrăm pe investiții în infrastructură feroviară, dacă materialul rulant este defectuos", a punctat Maria Magdalena Grigore, în cadrul aceleiași conferințe.
Avem, așadar, confirmarea că autoritățile știu cu ce probleme se confruntă compania națională de căi ferate. Probleme care n-au apărut ieri și care au fost semnalate în ultimii ani de angajații din sistem.
Anul acesta, peste 2.000 de ceferiști au cerut, de ziua lor, în stradă investiiţii în şine şi în vagoane.
Şi-au început protestul în faţa Ministerului Transporturilor, pe ai cărui şefi îi consideră vinovaţi de starea proastă a căi ferate. De acolo au plecat în marş către sediul Guvernului. Oamenii sunt nemulţumiţi că nu sunt bani de reparaţii, că nu se cumpără trenuri noi, dar şi de condiţiile de muncă. Mesajul pentru guvernanţi a fost unul foarte clar: dacă lucrurile nu se schimbă, am putea avea curând o greva generală pe calea ferată.
"Nemulțumirea noastră ne aduce în zi de sărbătoare pentru toți ceferiștii, că sunt activi, că sunt pensionari, pentru că nu reușim să-i convingem pe guvernanți să dea CFR-ului ce trebuie să-i dea. Adică să investească bani. Calea ferată e proprietatea statului român și trebuie investiții. Altfel nu mai putem continua. Ea a trăit așa din trecut, dar nu se mai poate continua în acest fel, fără investiții, fără bani. Deci guvernanții trebuie să se trezească, pentru că în Uniunea Europeană se investește în calea ferată, la noi nu se investește nimic!"
,,STĂM CU MÂINILE PE PIEPT ȘI NE PLÂNGEM DE CĂILE FERATE”
Alături de protestatari au fost și sindicaliștii. Îi ascultăm pe Grigore Mare, președinte Federația Națională Mișcare Comercial, Dumitru Costin, liderul Blocului Național Sindical și Viorel Istrate, secretar general Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane
"Infrastructura este la pământ, şine rupte, şine uzate. Circulă trenurile cu o viteză medie de 45-50 de kilometri la oră, când în alte ţări este 350 km/h. Noi ar trebui să avem un parc de 1200 de vagoane, la ora actuală avem undeva la 700 de vagoane, un parc care nu ajunge pentru a transporta toți călătorii care doresc să se deplaseze. Noi nu am știut să ne adaptăm vitorului, nu am adus material rulant ușor, rame electrice, Diesel, care consumă puțin. Suntem tot cu material rulant, locomotive și vagoane vechi din anii 70. Banii sunt, discutăm de sute de milioane de euro care încă stau la dispoziția României pentru a fi investiți în infrastructură și material rulant. Stăm cu mâinile încrucişate pe piept și ne plângem că nu avem servicii de calitate. Dacă nu vor deschide ochii să vadă problemele din calea ferată, s-ar putea să ajungem și la greva generală."
Mitingul din 23 aprilie 2018 a consemnat o premieră. Dacă în ultimii ani ceferiștii au cerut în stradă salarii mai mari și condiții mai bune de muncă, de data aceasta ei au cerut, în primul rând, investiții în infrastructură.
ACCIDENTE PE CĂILE FERATE ROMÂNE ÎN APRILIE 2018
- 2 aprilie 2018 - deraiază locomotiva EA 875 de toate osiile și a primul vagon de un boghiu din trenul de marfă nr.21716-1, în stația CFR Videle. Investigație deschisă pe 4 aprilie de Ministerul Transporturilor.
- 4 aprilie 2018, ora 3 și 58 de minute - deraiază al 4-lea vagon din trenul de marfă nr.80311, pe secția de circulație Brașov-Sighișoara (linie dublă electrificată), între halta de mișcare Racoș și stația CFR Rupea pe firul I de circulație. Investigație deschisă tot pe 4 aprilie de Ministerul Transporturilor.
- 25 aprilie 2018, ora 00 și 50 de minute - deraiază vagonul 31530070031-3 de primul boghiu în sensul de mers, pe secția de circulație Dej Călători - Beclean pe Someș, în stația Dej Triaj. Investigație deschisă pe 26 aprilie de Ministerul Transporturilor.
Joi, pe 10 mai, aici, pe digi-fm.ro, vei putea citi mai mult despre cum a decăzut infrastructura feroviară din România, în cifre, dar și reacția ministrului Transporturilor într-un nou episod al campaniei Știrilor Digi FM - Ca să știi, România.
Un material realizat de Adina Leoveanu.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!