GĂRILE ROMÂNEȘTI
Gara este primul lucru pe care-l vezi când te dai jos din tren și care ar trebui să te facă să te bucuri că ai ajuns la destinaţie. Numai că la noi, în loc să fie cărţi de vizită, unele gări sunt adevărate pete pe obrazul turismului românesc. Un rezultat direct al politicilor de reformare şi privatizare din sectorul feroviar!
Povestea gărilor ne poartă spre Timişoara. Este poartă de intrare în ţară a celor mai importante trenuri internaţionale.
"Timişoara adună foarte multă lume. Acum vezi foarte rar călători, nu de la toate trenurile, gara am văzut că începe să se folosească şi la altceva. De exemplu casa de bilete unde mergeam, linia Reşiţa, acum este un magazin."
Pentru 2021, nu doar Timisoara se străduieşte să-şi schimbe înfăţişarea, ci şi principala poartă feroviară. Gara de Nord se pregăteşte pentru o schimbare radicală în aşteptarea anului în care Timişoara va fi Capitală Culturală a Europei, scrie opiniatimisoarei.ro.
Planurile sunt spectaculoase: clădirea staţiei va fi modernizată şi va avea o nouă faţă, peroanele vor fi complet schimbate, scări rulante, lifturi, bandă transportoare pentru bagaje şi o super pasarelă care va asigura accesul de la tren direct către o parcare supraetajată.
Toate se regăsesc în studiul de fezabilitate întocmit de Ministerul Transporturilor pentru un program de modernizare în aproape 50 de staţii de cale ferată cu bani europeni, dar şi într-un alt studiu aflat în derulare pe culoarul 4 pan-european. La care se adaugă încă un proiect al Regionalei CFR Timişoara.
Mergem către litoral. Dezamăgirile celor veniţi în vacanţă încep de cum pun piciorul pe peronul gării din Constanţa. Mizeria, clădirile aproape în paragină, investiţiile inutile şi cele câteva buticuri nu te duc deloc cu gândul că ai ajuns în cel mai important punct feroviar de pe litoralul românesc.
Foştii angajaţi vorbesc cu nostalgie despre anii de glorie ai CFR-ului. S-au dus şi înapoi nu vor mai veni.
"Şi pentru călătorul ăla care plăteşte o grămadă de bani pe bilete e dezamăgitor", spune Radu Miclea - fost angajat CFR.
Autorităţile locale ar dori să preia gara... dar depinde de cei de la centru.
Unele gări n-au mai fost renovate de la inaugurare. În altele s-a investit, dar s-a investit prost. Mai grav, sunt şi gări pericol public: bucăţi stau să se desprindă din zidurile vechi, iar pe peroane, dacă nu păşeşți cu băgare de seamă, rişti să-ţi rupi picioarele.
Mergem și într-o staţie care se află chiar în mijlocul ţării, în Braşov. Aici, autorităţile locale au vrut să preia gara, dar fără succes.
"Au fost nenumărate situaţii când au fost maldăre de gunoaie pe care a trebuit să le evacuăm noi. Este treaba CFR-ului. Avem o problemă mare din acest punct de vedere. Cred că în mai multe locuri din ţară este această situaţie.", George Scripcaru, primarul orașului Brașov.
La nici 30 de kilometri depărtare, gara din Predeal pare abandonată. Este gara CFR situată la cea mai mare altitudine - 1000 de metri. Ridicată în 1965, gara Predeal este o atracţie turistică în sine.
După 1989, nu a trecut prin nicio reparaţie de amploare.
"Este că un adevărat ghetou. Grafitti pe toți pereții, sunt dalele scoase, lăsate așa. Cum erau gările pe vremea dumneavoastră? Erau mizerabile. Dar acum, cum sunt? Mai mizerabile. Acu' dacă începe să facă treaba, o face de mântuială. Sau deloc. Toți fură din toate părțile."
Calea ferată dintre Braşov şi Predeal face parte din coridorul IV paneuropean. După modernizare, trenurile vor circula cu 160 de km pe oră pe cei 800 de kilometri de la Arad la Constanţa.
Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!