Nici Gara de Sud, unul dintre cele mai importante noduri feroviare din țară și o poartă de intrare a Ploieștiului, nu arată tocmai bine. Mizerie, dughene, mașini parcate pe trotuar și treceri de pietoni, o piață dezolantă în zonă. Si "Podul de lemn" de la Gara de Sud din Ploieşti se poate prăbuşi în orice moment. Motiv pentru care traversarea lui este interzisă în prezent. Iar accidentul din 21 februarie 2018, când o pasarelă metalică s-a prăbuşit peste liniile de cale ferată din gara Ploieşti Vest, blocând traficul feroviar, se poate repeta în orice moment.
Ne oprim și în cea mai mare staţie feroviară a României, Gara de Nord din București. Ultimele lucrări de reabilitare a clădirii Gării de Nord au avut loc între anii 1997 și 1999, și au constat în modernizarea sălilor de așteptare, a sistemelor de afișaj video, montarea de tâmplărie termopan, înălțarea peroanelor la nivelul podelei vagoanelor, introducerea biletelor de peron etc.Cu toate că, după 1990 numărul călătorilor a scăzut treptat, Gara de Nord din București rămâne un punct important pe harta feroviară a României, dar și a Europei. În prezent, peste 200 de trenuri sosesc și pleacă din gara, având legături către toate marile orașe ale țării, dar și către importante orașe europene precum Munchen, Viena, Budapesta, Frankfurt, Veneția, Berlin sau Istanbul.
La începutul lunii decembrie 2018, printr-o interpelare, deputatul USR pentru Diaspora, Daniel Nicolae Popescu, a cerut explicații fostului ministru al Transporturilor, Felix Stroe, despre situația deplorabilă în care se află Gara de Nord din București. Iar răspunsul Ministerului Transporturilor, postat pe site-ul Camerei Deputaţilor, arată dimensiunile degradării unui edificiu încadrat că monument istoric. "În ultimii 50 de ani, în Complexul CF București Nord nu au fost efectuate lucrări de consolidare, reabilitare și modernizare, executându-se de-a lungul timpului doar lucrări de întreținere și reparații curente necesare menținerii acesteia în stare de functionare", este răspunsul Ministerului Transporturilor. În plus, "tâmplăriile din lemn de la ferestre și uși sunt în mare parte degradate, putrede și deformate, ceea ce conduce la infiltraţii urmare precipitațiilor, afectând tencuielile interioare și existând pericolul de incendii deoarece apa se scurge chiar și prin traseul instalației și prin tablourile electrice".
"Că trebuie făcut ceva cu Gara de Nord", recunoaște și Ion Gavrilă, directorul CNCFR SA
Trebuie făcut ceva cu această gară. Din prima zi în care am venit la minister am pus accentul pe curățenie, pentru că e foarte multă mizerie. Avem firmă de curățenie, avem contract cu firma de curățenie, am întrebat dacă avem datorii către aceasta, mi s-a spus că nu. Atunci trebuie să fie curat. Săptămânal primesc poze din timpul curățeniei. Eu consider că s-a schimbat, cât de cât. Mai avem o problemă cu paza. Pentru siguranță noastră. Un miliard de euro ar trebui pentru modernizarea Gării de Nord, potrivit directorului CNCFR SA, Ion Gavrilă
"La modernizarea Gării de Nord trebuie aproximativ un miliard de euro. E o sumă cam mare de bani. Trebuie să dezvoltăm traficul, gara trebuie lăsată așa... că-i monument istoric. E o problemă mai complicată. O avem în atenție, dar nu pentru 2018, 2019. 2020, cred."
Concluzia o trage chiar un reprezentant al ministerului transporturilor, secretarul de stat Maria Magdalena Grigore, în cadrul Conferinței- Materialul rulant între "modern" și "modernizat", organizată la Iași de către Club Feroviar, cu sprijinul Asociației Industriei Feroviare din România, în perioada 25 -26 aprilie, 2018.
"În prezent percepția călătorilor reflectă și starea actuală a sistemului precum viteză redusă de circulație, întârzieri în trafic sau confort redus în trenuri, astfel că pasagerii se reorienteaza către alte moduri de transport. Consider că este nevoie de o schimbare radicală, iar asta înseamnă centrarea serviciilor feroviare de călători pentru a răspunde cât mai bine nevoilor populației. Este nevoie și de adaptarea la cerințele pasagerilor pentru transport. Nu este în regulă să avem câte trei-patru vagoane arhipline la un tren, iar altele, dimpotrivă, mai mult goale. Vreau doar să fiu convinsă că operatorii respectă condițiile de transport pentru călători. Degeaba ne concentrăm pe investiții în infrastructură feroviară, dacă materialul rulant este defectuos"!
Rămâne, așadar, problema finanţării! Dar, chiar dacă s-ar rezolva, nimeni nu garantează succesul proiectelor noi, seriozitatea constructorilor sau capacitatea guvernanţilor de a-şi respecta promisiunile!
Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!