MARILE PROIECTE DE INFRASTRUCTURĂ BAT PASUL PE LOC
În timp ce infrastructura se deteriorează pe zi ce trece, proiectele majore bat pasul pe loc. O recunoaște și actualul ministru al transporturilor, Lucian Șova.
Prezent la Conferința Transporturi & Infrastructură-2018, organizată în martie, de Capital, ministrul a anunțat că va promova un proiect de lege referitor la simplificarea și urgentarea organizării și atribuirii marilor proiecte de infrastructură prin licitație publică. Lucian Șova a atras atenția că trebuie schimbate în mod fundamental procedurile așa încât să nu se mai piardă luni sau chiar ani de la pregătirea licitațiilor și pană la atribuirea contractelor.
Se vede că, așa cum a fost gestionată până acum problematica implementării proiectelor de infrastructură mare, nu putem spune că a fost un succes, și nu în primul rând din cauza incompetenței sau incapacității administrative ci, cred eu, în primul rând termenelor prea mari care au fost parcurse în procedurile de achiziție publică, a contestațiilor nenumărate care întotdeauna au fost făcute la toate licitațiile. Termenele au fost întotdeauna foarte mari, acest lucru cred că ar trebui să ne preocupe cel mai mult la această dată. Să privim către viitor! Este clar că trebuie să schimbăm fundamental ceva în modul în care se lansează noile proiecte.
DATORIILE CĂILOR FERATE ROMÂNE
Ministrul Transporturilor a vorbit și despre problemele legate de transportul pe calea ferată. A spus, însă, că acesta poate fi îmbunătățit cu …mijloace minimale. Cât despre banii care trebuie recuperați de CFR Infrastructura…
Există probleme legate de transportul, atât de marfă cât și de pasageri pe calea ferată, dar care, sigur, ar putea fi îmbunătățit cu mijloace minimale. Mă preocupă într-un mod foarte serios faptul că CFR Marfă a acumulat o datorie prea mare, mult prea mare, de netolerat de mare la CFR Infrastructură. Eu cred că, dacă ar fi fost vorba de un agent privat nu s-ar fi ajuns în această situație. Sunt preocupat de faptul că o asfel de datorie poate fi tratată și ca o distorsiune în piață, ca un element de concurență neloială în raport cu alți operatori.
CE SPUNE MINISTRUL TRANSPORTURILOR DESPRE LIPSA DE LOCOMOTIVE?
Lucian Șova a vorbit si despre parcul CFR Călători, dar și despre așteptările pe care le are de la noua conducere a companiei de stat
Am avut așteptări, și am așteptări de la noua conducere de la CFR Călători privind soluționarea problemelor legate de lipsa de vagoane și de locomotive, generată de foarte slaba implicare în repararea, întreținerea parcului existent. A scăzut parcul de o manieră intolerabilă și noul management va trebui să găsească soluții mult mai rapide, mult mai eficiente, pentru a se înlocui materialul rulant pe care îl folosesc. Nu în ultimul rând, CFR Infrastructură dacă și-ar folosi toți banii pe care îi are de primit de la CFR Marfă am avea sute de kilometri pe care restricțiile ar fi ridicate.
PLANURI PENTRU CĂILE FERATE ROMÂNE ÎN 2018
La rândul său, Ion Gavrilă, direcorul CNCFR SA, a vorbit despre timpul care se pierde de la momentul proiectării unei lucrari, până la atribuirea ei, dar și despre valul de contestații. Se impune, crede Ion Gavrilă, un dialog mai bun, o altă abordare, dar și o schimbare a legislației. Cât despre planurile pe 2018….
Anul acesta ne-am propus să avem 23 de poduri și podețe, să avem 47 de stații de cale ferată modernizate și 42 de treceri la nivel. Avem restricții de viteză, am inventariat toate zonele cu trafic mare și avem restricții pe care le putem ridica cu forțe proprii, lucrăm deja la ele, iar acolo nu putem încercăm să facem refacții ( înlocuirea elementelor componentelor de cale ferată ca urmare a uzurii, n.r. ). Acolo unde nu este trafic de circulație și nu avem nici restricții de viteză ne axăm mai puțin pe ele. Ne-am propus, împreună cu direcția de exploatare, să ridicăm 25% din restricții.
Numai că nici anul acesta nu sunt bani suficienți, recunoaște directorul CNCFR SA
Bani, nu avem suficienți nici acum acesta. Bineînțeles că nici anul trecut nu am avut, au venit târziu și nu am putut să-i folosim. Domnul ministru, cel puțin așa văd eu, că discutăm deja de o lună zilnic, ne acordă importanță destul de mare, zic eu, inclusiv Direcția Juridică se mișcă mai bine acum.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!