Știi care e secretul radioului? Poate fi considerat, cu ușurință, o artă a relațiilor, în care fiecare om inspiră și ascultă, dar care, la rândul lui, este inspirat și ascultat. Dacă îți faci griji că nu găsești oamenii potriviți pentru acest schimb, lasă-i pe colegii de la Digi FM să rezolve asta, iar tu poți „răsfoi”, între timp, interviul realizat cu Cătălin Ivan, managerul postului Digi FM. Colegul nostru a acceptat invitația de a ne vorbi despre primul „date cu radioul” și parcursul profesional, cum a reinventat brandul Digi FM, investind continuu încredere, relevanță și conținut diferențiat în relația cu ascultătorii. Despre cât de vital este să te adaptezi, ca om de radio, provocărilor și noilor generații, dar și despre experiența revenirii sale în spatele microfonului, alături de matinali, descoperi în acest interviu.
- Ne poți spune câteva cuvinte despre tine, parcursul tău profesional și ce te-a determinat să profesezi în acest domeniu?
Între căderea comunismului și monopolul internetului a existat o fereastră de timp în care niciun alt mediu nu avea forța de atracție pe care o avea radioul în rândul tinerilor. Eram adolescent și radioul era nu doar cea mai bună sursă de muzică nouă, ci avea și un rol de agregator al unor personalități cum nu mai întâlnisem niciodată. Îl ascultam pe Andrei Gheorghe și simțeam cum toată lumea se învârte în jurul lui. „Odată ce ești Rege, nu te mai poți ascunde” găseai scris pe site-ul lui Andrei și era adevărat. Toată lumea aflase că, dacă ești bun, radioul avea puterea de a te transforma într-un superstar. Voiam să fac parte din lumea asta, așa că la 16 ani mi-am încercat norocul. Primul an în radio nu mi-a adus niciun câștig financiar, dar nu pentru asta eram acolo. Am învățat mult și lucrurile au venit de la sine. Au urmat Radio Contact, Radio Prahova, iar din 2005 am ajuns în București, la radioul cu care crescusem: PROFM. Am fost, pe rând, producător audio, DJ, am făcut matinal, playlist și am fost director de programe, dar nimic nu m-a bucurat mai mult decât atunci când am ajuns să fiu coleg cu Andrei.
În 2016 am primit oportunitatea de a reinventa și coordona radioul comercial cu cea mai mare acoperire din România, Digi FM. Un proiect ambițios, cu oameni minunați cărora le voi fi mereu recunoscător. Mă bucur că împărțim același drum de aproape 6 ani.
- Se spune că fiecare criză, indiferent de natura ei, aduce o oportunitate. Ce oportunități au adus postului Digi FM, dar și site-ului, evenimentele din ultimii doi ani?
Atât pandemia, cât și războiul din Ucraina au dus la o creștere a interesului pentru știri de încredere. Fiind radioul comercial cu cea mai mare pondere de știri și având garanția brandului DIGI, era normal să creeze oportunități de creștere a audienței. Nu e loc pentru ignoranță când războiul e atât de aproape. În prima zi a invaziei ruse, audiența stream-ului Digi FM s-a dublat și, urmărind-o, ne-am dat seama și de modul în care interesul pentru război urma să scadă în timp. Ecuația ar fi fost simplă, dar periculoasă dacă nu luam în calcul și gradul de saturație al ascultătorului pentru subiecte unice.
- Conform ultimului top al audiențelor celor mai ascultate matinale din Bucureșți, realizat de Pagina de Media, Digi FM a urcat o poziție. Cum te simți văzând evoluția?
Digi FM are creștere constantă de la primul val de sondare. Suntem al patrulea post de radio la nivel național, iar diferența față de podium se micșorează de la an la an. Este un proces de durată. Avem concurenți cu vechime de peste douăzeci de ani, cu public loial și e normal să ne mândrim cu creșterea audienței matinalului sau a altor programe, mai ales că niciuna dintre ele nu este accidentală. E meritul unei echipe frumoase și sunt mândru de rezultatele ei.
- Una dintre marile provocări ale prezentului este reprezentată de atragerea Generației Z. Cum vă propuneți să aduceți acest public mai aproape de post?
Ca să răspund cu un singur cuvânt, acesta ar fi relevanța. E obligatoriu să fim relevanți pentru aceeași grupă de vârstă, indiferent de trecerea timpului. În prezent, publicul-țintă al Digi FM este reprezentat de mileniali sau Generația Y, urmând să ne împrietenim cu următoarea generație care va intra în target. E provocator și foarte interesant să lucrezi la un radio care nu-și permite să îmbătrânească odată cu publicul său.
- Dacă ai putea crea un top 3 tendințe în lumea radioului (privind noutățile domeniului, dar și noile așteptări ale ascultătorilor și publicului online legate de informații), cum ar suna?
Diferențiere. Conținut original. În cazul nostru, muzică și știri de încredere, livrate în doze mici, dar cu recurență mare;
Nu tot ce e important, ci doar ce e relevant. Cantitatea de informații de interes general depășește cu mult nevoile oamenilor;
Omniprezența brandului pe canalele digitale. Trăim într-o lume vizuală, iar radiourile nu fac greșeala să-și aștepte publicul într-un singur loc. Prezența în online, cu cantități considerabile de conținut audio și video, nu mai este de mult timp opțională pentru niciun brand media.
Internetul a fost împânzit de momentele „tensionate” dintre tine și Bogdan Ciuclaru surprinse în clipul postat pe pagina de Facebook a colegului Lucian Mîndruţă. Cum a fost experiența, odată devenit protagonist în noua formulă a matinalului?
Radioul are nevoie de adaptare pentru a nu fi considerat un mediu depășit și irelevant. Având la dispoziție doar trei zile în care să promovăm noul program, am ales să folosim exclusiv online-ul și puterea de influență a lui Lucian Mîndruță. Pentru a face cunoscută emisiunea, „cearta” pusă la cale cu Bogdan Ciuclaru, Cetin Rașit și Lucian Mîndruță a funcționat peste așteptări. Cât despre emisiunea în sine, în afara trezitului la ora 05:00, a fost o experiență extraordinară venita după 11 ani de pauză. Sper că am fost destul de discret și nu le-am alungat matinalilor niciunul dintre ascultătorii fideli.
- Dacă ai putea lua locul unui alt coleg din media, pentru o săptămână, cu cine ți-ar plăcea să faci switch?
Cu Lucian Mîndruță. Am avut cândva o emisiune în care vorbeam zilnic cu ascultătorii și, probabil, de aici nostalgia. Dar să nu-și facă nimeni griji. Lucian e de neînlocuit.
- În ce îți găsești liniștea în zilele agitate, în care ai nevoie de acel timp petrecut tu cu tine?
În zilele agitate, rezolvarea tuturor problemelor urgente e singura cale de a-mi găsi liniștea. Rar reușesc să mă păcălesc cu alte metode. Cititul ar fi una dintre ele.
- În încheiere, te rog să facem un exercițiu de imaginație. Eu sunt un potențial ascultător al Digi FM, dar nu sunt sigură că acesta este postul potrivit pentru diminețile mele. Cum m-ai convinge să ascult Digi FM?
Principalul motiv pentru care te invit dimineața la Digi FM e ca să știi. Restul va veni din magia celor doi matinali și jumătate, care sunt pregătiți să-ți câștige prietenia dacă le vei da ocazia. Și nu e o păcăleală. Au făcut-o deja cu sute de mii de oameni și nimeni nu pare să regrete.
5 întrebări fulger
Playlist creat de tine la drum lung sau radio? Recunosc că în afara orașului există și tentația playlistului sau a cărților audio. Radioul rămâne, totuși, o alegere subiectivă, dar extrem de convenabilă.
La mare sau la munte? Ambele, dar începem cu marea.
Film de pe canapea sau o seară de stand-up comedy? Canapea.
Adrenalină sau liniște? Liniște.
Superstițios sau rațional? Rațional. Am auzit că superstițiile aduc ghinion :)
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!