Un pacient din județul Ilfov s-a văzut nevoit să-și plătească integral tratamentul pentru boala cronică de care suferă, deși este asigurat, iar medicamentele de care are nevoie pot fi compensate. Totul a început prin agravarea colitei ulcerative, o boală inflamatorie intestinală de care suferă bărbatul și pentru care se afla deja într-un tratament de lungă durată.
În urmă cu mai bine de două luni, medicul de familie i-a eliberat lui Ionuț T. o rețetă în baza căreia să aibă asigurate medicamentele pentru 90 de zile, doar că la mijlocul perioadei afecțiunea s-a agravat și a fost nevoie de o ajustare. A fost trimis la un gastroenterolog, care i-a triplat dozajul substanței active și i-a înmânat un raport medical cu care să poată obține de la medicul de familie o nouă rețetă. De aici au început problemele.
Fiind vorba de aceeași substanță activă, pacientul a epuizat de trei ori mai repede pastilele pe care le lua deja, așa că s-a întors la medicul de familie pentru o nouă rețetă. Lucrurile nu au mai fost simple...
Nu vă putem elibera o altă rețetă până nu expiră cea pe trei luni pe care o aveți în prezent. Nu îi permite programul de la CNAS domnului doctor, i-au transmis cei de la cabinetul medicului de familie.
Același răspuns l-a primit și de la cabinetul medicului specialist, cel care i-a modificat schema de tratament.
Nu vă poate ajuta domnul doctor, căci nu are cum să obțină din sistem o nouă rețetă. Puteți, în schimb, să vă plătiți dumneavoastră medicamentele, la farmacie, pe cost integral, a găsit soluția o doamnă amabilă de la celălalt capăt al convorbirii telefonice.
Astfel, pacientul cu contribuția la asigurările de sănătate achitată la zi s-a văzut nevoit să plătească încă o dată pentru tratament doar pentru că boala a îndrăznit să i se agraveze într-un moment total inoportun.
Cazul lui nu este singular. O mulțime de pacienți se plâng pe grupurile de socializare că au întâmpinat aceeași situație.
Da, și pe mine m-a avertizat medicul de familie, că îmi ridic rețeta pe 3 luni pe riscul meu, pentru că orice modificare a schemei de tratament o voi plăti din buzunarul propriu. Este o mizerie, povestește Alexandra A.
Am pățit și eu treaba asta, nu cu atât de multe pastile, dar tot am fost neliniștită și a trebuit să trag de ele, am luat doză mai mică astfel încât să îmi ajungă până la următoarea rețetă. Nici rețetă necompensată nu mi-a dat... Am avut noroc că a fost vorba de maximum 10 zile, scrie Bianca V.
Eu am pățit aceeași chestie și m-am învățat minte. Merg la medic în fiecare lună, ca să se plictisească de mine, spune Vasilica T, făcând haz de necaz.
Toate aparențele indicau că mult-hulitul „sistem” de la CNAS trebuie să fie de vină, el era acuzat că nu le permite medicilor să elibereze o altă rețetă. Doar că realitatea e alta.
Legislația prevede că în cazul apariției unui episod de boală acută - deci când apare o agravare a afecțiunii - medicul de familie poate elibera un bilet de trimitere la un specialist, iar specialistul poate modifica schema terapeutică complet sau o poate completa și astfel pacientul beneficiază de o a doua prescripție medicală în cadrul aceleiași perioade pentru care a fost eliberată prima. Medicul specialist poate elibera chiar el această prescripție sau poate transmite prin intermediul pacientului către medicul de familie o scrisoare medicală cu noua schemă de tratament, în baza căreia medicul de familie eliberează noua prescripție medicală, explică purtătorul de cuvânt al Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate, Mihaela Tănase.
Așadar, problema nu e nici de software, nici de lege, și nu e la CNAS. E la medicii care susțin că „nu se poate”.
Dacă eu trimit un pacient la gastroenterolog, acela trebuie să îl consulte, să-i elibereze o scrisoare medicală, o rețetă compensată și concediu medical, dacă este nevoie. În scrisoarea medicală se explică medicului de familie dacă s-a modificat tratamentul și cât timp trebuie să îl ia mai departe. Fiecare medic care vede un pacient trebuie să-și finalizeze actul medical cu o rețetă compensată. Dacă medicul gastroenterolog ar fi eliberat rețeta compensată conform contractului, atunci pacientul nu ar mai fi fost privat de dozele necesare, a declarat, pentru Digi FM, președintele Asociației Medicilor de Familie București-Ilfov, dr. Sandra Alexiu.
Medicul specialist care i-a ajustat tratamentul lui Ionuț T. nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale în raport cu casa de asigurări de sănătate. Nu a completat formularul-tip de scrisoare medicală cu toate datele necesare, nu a emis rețetă compensată, ci doar un „Raport medical” cu câteva informații privind numele medicației și date referitoare la clinică și, de aici, „imposibilitatea” de a i se elibera pacientului o nouă rețetă pentru a-și continua tratamentul.
În situația lui Ionuț T. sunt o mulțime de alți pacienți care, subit, au nevoie de noi tratamente deși au deja o rețetă valabilă. Mulți nu cunosc că „Nu se poate!” trădează o lipsă de cunoștință a legislației din partea medicului sau poate doar o lipsă de atenție în completarea unor hârtii care au puterea de a schimba o viață, în bine sau în rău. Cei care se confruntă cu astfel de situații sunt sfătuiți de reprezentanții CNAS să facă sesizări la casa de asigurări de sănătate de care aparțin. Astfel, nimeni nu va mai fi pus în situația de a plăti de două ori pentru... dreptul la sănătate.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!