Plafonarea prețului la carburanți a trezit controverse atât în rândul politicienilor cât și în cel al cetățenilor de rând.
Dacă PSD vine cu propunerea plafonării prețului la 7 lei/litru, fostul prim-ministru a României, Florin Cîțu consideră că e o măsură comunistă care va crea o penurie. Pe de altă parte, UDMR propune reducerea accizei, iar USR pe cea a TVA-ului.
Subiectul a fost dezbătut azi la Omul Potrivit, unde Adriana Cojocaru i-a avut alături de el pe jurnaliștii Digi24 Mihai Nicut, specializat în Energie, și Cristina Sbîrn.
La întrebarea cum ajungem la 7 lei/litru așa cum propune Marcel Ciolacu sau care dintre variantele politicienilor este cea mai bună, invitații emisiunii au încercat să găseasca niște răspunsuri.
Mihai Nicuț vine și explică ce consecințe va suferi statul dacă prețul carburanților va fi plafonat la 7 lei/ litru:
„Benzina costă 8.50 lei și motorina 9 lei. Dacă domnul Ciolacu vrea s-o facă 7 lei, ca să putem alimenta mai departe la pompele din țara asta, la prețul de 7 lei, preț care ne convine, statul va trebui să plătească companiei acea diferență de bani până la 8.50 în cazul benzinei și 9 lei în cazul motorinei.
Nimeni nu va veni să cumpere un produs cu X lei și să-l vândă apoi cu X-2 lei și să iasă în pierdere. Modalitatea prin care se vor returna acești bani, trebuie să fie foarte clară. Este vorba despre o pierdere cash flow. Statul român este specialist în plafonări. Avem plafonare de preț la energie electrică pentru aproape toată lumea, avem plafonare de preț la gaze. Statul, însă, nu prea plătește.”
Și dacă statul nu plătește, ce se întâmplă? Mihai Nicuț, explică:
„Companiile plătesc, asigură protecția socială la care statul le-a obligat, rămân în gaură de cash flow, nu au bani să-și asigure operațiunile curente, se duc la bănci, băncile nu mai împrumută și se intră într-o astfel de vrie... Gaz și energie electrică se furnizeaza în continuare, dar pierderile încep să se cumuleze. Și dacă statul nu plătește, aceste sume cresc. Dacă acea stație vinde motorina la 7 lei, statul va trebui să plătească diferența. Dacă statul nu plătește, acea stație nu va mai vinde.”
Pe de altă parte, Cristina Sbîrn menționează că în materie de plafonări, statul a creat deja un precedent.
„Trebuie avut mare grijă cum facem această plafonare pentru că noi avem experiența plafonărilor de la energie și gaze care au fost făcute prost, modificate de extrem de multe ori.”
Mihai Nicuț consideră că plafonarea prețului la carburanți nu va funcționa și că România ar trebui să privească puțin la ce soluții au găsit alte state.
„Acest preț de 9 lei s-ar putea să ni se pară mic peste vreo 2 luni, de aceea statul trebuie să facă ceva în acest sens, deși cred că plafonarea nu va merge. Sa facă ceva cum au făcut polonezii care au redus TVA-ul, pur și simplu. L-au făcut 8%.
Să reducă tva-ul și la noi la 0% la carburanți și, astfel, prețul scade cu 1.4 lei. Și o ții așa 6 luni. Dar îți permiți? Asta este întrebarea”, a adăugat jurnalistul Digi24.
Și Cristina Sbîrn crede că soluții există, doar că trebuie alese cu grijă.
„Toate statele au luat niște măsuri pe care le-au pus în practică foarte ușor și cu o trasabilitate foarte clară. De aceea mulți au preferat reducerea unor taxe speciale sau accize, iar alții au preferat să acorde așa numitul voucher la achiziția carburantului. Astfel statul își recuperează foarte ușor banii”, a mai spus jurnalistul Digi24.
Dacă unii ascultători cred că un preț corect ar fi cel dinainte de pandemie, adică 5-6 lei, alții consideră că plafonarea nu este cea mai bună soluție, ci crearea unui sistem anti-speculă. Dar, asta presupune anumite schimbări pentru veniturile noastre, ale românilor. Mulți cred că reducerea accizei este cea mai viabilă, și nu plafonarea.
Mihai Nicuț, jurnalist specializat în energie, este de părere că indiferent ce soluții s-ar aplica, nu vom reveni la prețurile dinaintea pandemiei.
„Trăim într-o epocă cu prețuri mari, iar guvernul ar trebui să se gândească și la o soluție alternativă. Cât poți să plafonezi pretul? Prețul este o realitate. Prețurile astea mari nu sunt doar la noi.
Ok, statul va plafona, va tăia din accize, dar tot nu vom ajunge acolo unde eram înainte de pandemie, unde era litrul de benzină 4.9 lei”, a concluzionat acesta.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!