Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a declarat că sunt necesare o altă arhitectură şi un alt model pentru sistemul educaţional, întrucât cu cel actual "nu se mai poate continua".
Daniel David a participat miercuri, 5 februarie, la prezentarea primului Raport Naţional privind Alfabetizarea Numerică, care arată că peste o treime dintre elevi sunt afectaţi de analfabetismul numeric, iar 16% dintre aceştia întâmpină dificultăţi semnificative.
"Cea mai mare parte a comentariilor este legată de titularizare. Ştiu că este o problemă şi ştiu că este un sistem care este mai atipic, nu prea găseşti în alte ţări. În acelaşi timp, este un sistem cu care noi ne-am obişnuit şi probabil că va trebui gândit. Cum? Nu ştiu încă, de aceea spuneam că vreau să fac această analiză, comparaţie între diverse ţări. Va trebui să venim cu un sistem care să întărească lucrurile bune. Sunt temele mari - Evaluările naţionale la clasa a VIII-a, mai este undeva? Sistemul nostru, când te uiţi, nu prea seamănă cu ce avem în alte ţări. Titularizarea, trecerea de la clasa a IV-a la a V-a acolo unde se dă examenul. Sunt multe lucruri pe care trebuie să le problematizăm, dar asta după ce facem un diagnostic. (....) Este clar că cu sistemul educaţional de acum nu mai putem continua", a susţinut ministrul.
În opinia sa, şi Evaluarea Naţională ar putea fi analizată la un moment dat, informează Agerpres.
"Şi Evaluarea Naţională poate va trebui analizată la un moment dat. Eu nu aş avea o problemă cu modelul actual. Nu am reflexul să vin să schimb lucrurile. Vreau să salvez lucrurile bune. Numai că deocamdată, când mă uit la acest rezultate, este clar că ne trebuie o altă arhitectură şi un alt model", a afirmat David.
Analfabetismul funcțional și felul în care se învață în mediul rural, probleme identificate de Daniel David
El este de părere că, în situaţia în care aproape jumătate dintre absolvenţii de liceu se află în zona analfabetismului funcţional, aceasta devine o problemă de securitate naţională.
"Când tu scoţi aproape jumătate din absolvenţii de liceu, îi scoţi în zona de analfabetism funcţional, nu mai este o problemă aşa, corectăm ceva, cândva. Este o problemă de securitate naţională", a spus Daniel David.
Potrivit acestuia, este necesară o schimbare completă a modului în care se învaţă în mediul rural.
"Cred că în zona rurală ne trebuie o schimbare completă. Ce avem acum nu mai poate continua. Toată lumea spune: hai să ducem şcoli, microbuze. După mine este o greşeală. Noi încă avem mulţi copii în mediul rural, mulţi. Dar nu mai este ca pe vremea lui Spiru Haret, când erau concentraţi şi când făceai o clasă aveai 30-40 de copii în toate comunele. Acum ai şcoli cu şapte-opt copii, cu 10, cu 4. Ai profesori care ţin simultan lecţiile la niveluri diferite. N-ai cum să asiguri calitate, nu se poate. Ce se pilotează în acest moment la nivelul ministerului n-a fost ideea mea, dar îmi place, o întăresc şi dau bani în direcţia respectivă, este ideea unor campusuri în mediul rural. Adică, pe o arie, şi hotărâm, nu ştiu, 50-70-100 de km, îi aduci pe toţi copiii într-un campus în care nu mai sunt 10, sunt 50 sau sunt 70, în care poţi să duci profesori de calitate pe care să-i plăteşti bine, în care poţi asigura masă sănătoasă, dacă e nevoie şi cazare. Nu mai îţi trebuie 5.000 de microbuze să meargă de la un sat la altul, îţi trebuie mai puţine microbuze care să şi funcţioneze, să nu se strice pe drum", a explicat David.
Ministrul a mai spus că una dintre cele mai mari probleme în mediul rural este aceea că nu sunt suficiente resurse pentru a duce profesori de calitate în acele zone. "Adevărul este că nu ai suficiente resurse să duci profesori de calitate în acele zone, ăsta este adevărul. (...) Ideea că mai putem funcţiona aşa în mediul rural eu cred că este o greşeală", a afirmat Daniel David.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!