Când vine iarna, șoferii români se confruntă cu aceleași probleme an de an: drumuri alunecoase, vizibilitate redusă și, mai ales, decizii neinspirate la volan. Titi Aur, unul dintre cei mai experimentați piloți de raliu din România, atrage atenția asupra celor mai mari greșeli pe care le facem iarna și explică de ce o conducere preventivă poate face diferența dintre un drum sigur și un accident inevitabil.
Regula celor 2 secunde și adaptarea vitezei
Una dintre cele mai mari greșeli ale șoferilor este supraevaluarea propriilor reflexe și subestimarea condițiilor de drum. „Avem senzația că, dacă suntem în mașină, suntem protejați și că, dacă apăsăm frâna, mașina se va opri imediat. Ei bine, pe zăpadă, lucrurile nu funcționează chiar așa”, explică Titi Aur.
Pentru a evita accidentele, pilotul recomandă regula celor două secunde, folosită în conducerea defensivă din multe țări occidentale. Aceasta presupune că, atunci când o mașină trece pe lângă un reper fix, șoferul din spate ar trebui să numere „1001, 1002” înainte de a ajunge în același punct. Astfel, se menține o distanță de siguranță care permite reacții eficiente în caz de pericol.
De asemenea, viteza trebuie adaptată la vizibilitate, aderență și aglomerație. Deși pare un sfat banal, realitatea din trafic arată că majoritatea șoferilor ignoră această regulă și se bazează pe „noroc” atunci când condițiile meteo devin dificile.
Anvelopele all-season: soluție comodă, dar ineficientă
O altă întrebare frecventă în rândul șoferilor este legată de anvelopele all-season. Sunt ele o soluție viabilă pentru iarnă? Răspunsul lui Titi Aur este clar: nu.
„All-season înseamnă că ai o haină pe care o porți și vara, și iarna. Vara îți va fi prea cald, iar iarna prea frig. Nu există anvelopă care să ofere aceeași performanță în toate anotimpurile,” explică specialistul.
Sfatul său este să alegem anvelope de iarnă de cea mai bună calitate, să ne asigurăm că au o adâncime a profilului de minimum 4 mm, să verificăm presiunea și să nu folosim cauciucuri mai vechi de 5 ani, deoarece acestea își pierd din eficiență.
Mitul cartofului pe parbriz – funcționează sau nu?
Unul dintre cele mai populare mituri auto este legat de frecarea parbrizului cu un cartof tăiat pentru a preveni aburirea și înghețarea. Funcționează? Teoretic, da, spune Titi Aur, deoarece amidonul creează un strat protector. Dar în realitate, efectul este minor, iar în 2025 există spray-uri specializate mult mai eficiente.
Cine trebuie să se ocupe de siguranța rutieră?
Un subiect important abordat în discuție este lipsa reglementărilor clare și a implicării autorităților în educația rutieră. Deși există legi care ar trebui să impună cursuri de conducere defensivă pentru viitorii șoferi, acestea nu sunt aplicate din cauza birocrației și a dezinteresului politic. În țările vestice, poliția amendează șoferii care nu păstrează distanța de siguranță, dar în România această măsură pare încă departe de implementare.
Vrei să afli mai multe despre cum să conduci în siguranță iarna? Vezi întregul interviu cu Titi Aur, unde vorbește despre reguli de siguranță, mituri auto și problemele sistemului rutier din România.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!