Spitalul Floreasca a rămas fără acreditare pentru că nu a raportat în 24 de ore incidentul din sala de operație, așa cum prevede legea. Sancțiunea este doar pe hârtie, iar spitalul își continuă activitatea.
Autoritatea Națională pentru Managementul Calității în Sănătate, instituția care acreditează spitalele din România în vederea funcționării, a anunțat, luni, că a ridicat acreditarea Spitalului de Urgență Floreasca din București, din cauză că incidentul din sala de operație, când o femeie a suferit arsuri pe 40% din suprafața corpului, ar fi trebuit raportat, conform legii, în termen de maximum 24 de ore.
Potrivit ANMCS, ridicarea acreditării reprezintă „un beneficiu indirect pentru pacienți, spitalele sunt constrânse să acorde mai multă atenție calității serviciilor medicale. În cazul concret, spitalul e forțat să își analizeze evenimentele adverse grave produse și să învețe din erori ca să prevină apariția pe viitor a vreunei situații similare".
Potrivit Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate, Spitalul Floreasca avea obligația să raporteze incidentul petrecut în sala de operație în maximum 24 de ore: "Conform Metodologiei de monitorizare a unităților sanitare acreditate, aprobată prin Ordinul Președintelui ANMCS nr. 639/2016, acestea sunt obligate să raporteze la ANMCS o serie de date referitoare la evoluția implementării măsurilor de asigurare și îmbunătățire a calității serviciilor de sănătate și a siguranței pacientului. Astfel, art. 8 referitor la Monitorizarea evenimentelor adverse/ santinelă/ 'near-miss' precizează că raportarea evenimentelor adverse asociate asistenței medicale 'este obligatoriu a fi făcută de către unitățile sanitare în maximum 24 ore de la apariția lor și trebuie urmată, în maximum 30 zile de la raportare, de un raport de analiză a cauzelor care au dus la apariția evenimentului și a măsurilor identificate pentru prevenirea repetării'."
În urma incidentului de la Spitalul Floreasca, Autoritatea Națională de management al Calității în Sănătate a făcut următorul anunț:
Cu privire la evenimentul advers asociat asistenței medicale de tip santinelă, apărut la Spitalul Clinic de Urgență București, vă comunicăm următoarele:
Spitalul Clinic de Urgență București a fost acreditat în ciclul I, prin Ordinul Președintelui ANMCS nr. 515/ 12.08.2016, cu un punctaj total de 70,20%.
În conformitate cu cerințele standardului 2 din referință 9, legate de prevenirea și gestiunea riscurilor, precizăm că la momentul acreditării nivelul de conformitate a fost de 55% adică există „o politică de gestionare a riscului generat de aparatele, instrumentele și dispozitivele medicale cu indicatorul procedurii privind prevenirea riscurilor tehnologice pentru fiecare tip de aparat sau dispozitiv medical implementate”.
Conform Metodologiei de monitorizare a unităților sanitare acreditate, aprobată prin Ordinul Președintelui ANMCS nr. 639/2016, acestea sunt obligate să raporteze la ANMCS o serie de date referitoare la evoluția implementării măsurilor de asigurare și îmbunătățire a calității serviciilor de sănătate și a siguranței pacientului. Astfel, art. 8 referitor la Monitorizarea evenimentelor adverse/ santinelă/ “near-miss” precizează că raportarea evenimentelor adverse asociate asistenței medicale „este obligatoriu a fi făcută de către unitățile sanitare în maximum 24 ore de la apariția lor și trebuie urmată, în maximum 30 zile de la raportare, de un raport de analiză a cauzelor care au dus la apariția evenimentului și a măsurilor identificate pentru prevenirea repetării”.
Spitalul Clinic de Urgentă București nu a raportat niciun eveniment advers și niciun alt indicator de monitorizare din data de 01.01.2018 și pană în prezent. Evenimentul mediatizat în prezent a fost raportat pe data de 29.12.2019, la 7 zile de la producerea acestuia.
ANMCS a comunicat situația conformării spitalului la cerințele procesului de monitorizare Direcției de Sănătate Publică a Municipiului București și Ministerului Sănătății.
Având în vedere constatarea de către Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate a apariției la nivelul Spitalului Clinic de Urgentă București a unui eveniment advers grav asociat asistenței medicale neraportat de către unitatea sanitară în termenul prevăzut la art. 8 alin. (2) din Metodologia de monitorizare a unităților sanitare acreditate aprobată prin Ordinul Președintelui Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate nr. 639/2016, dar și referatul Unității de Evaluare și Acreditare a Spitalelor, din 30.12.2019, vă comunicăm că ANMCS a emis ordinul de suspendare a acreditării Spitalului Clinic de Urgență București.
Suspendarea acreditării unității sanitare se dispune pană la remedierea de către aceasta a deficiențelor care au condus la suspendarea acreditării, dar nu mai mult de 6 luni de la data intrării în vigoare a ordinului de suspendare.
În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea ordinului, unitatea sanitară elaborează și transmite A.N.M.C.S. spre avizare planul de măsuri pentru remedierea cauzelor care au condus la suspendarea acreditării.
Acest plan trebuie să conțină, pentru fiecare măsură, responsabilul desemnat de unitatea sanitară și termenul de îndeplinire a măsurii.
Pe parcursul perioadei de suspendare, unitatea sanitară raportează săptămanal către A.N.M.C.S. măsurile adoptate pentru remedierea neconformităților.
Încetarea suspendării acreditării unității sanitare se constată prin ordin al Președintelui A.N.M.C.S. după verificarea remedierii neconformităților cuprinse în planul de măsuri.
Remedierea deficiențelor care au dus la suspendarea acreditării reprezintă condiția obligatorie în vederea inițierii vizitei de evaluare a Spitalului Clinic de Urgentă București în cadrul ciclului II de acreditare.
Menționăm că Ministrul Sănătății a fost informat despre decizia de suspendare a acreditării Spitalului Clinic de Urgentă București.
Subiectele tale preferate sunt și la Știrile Digi FM. Ca să știi!
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!