Uniunea Europeană a lansat un avertisment sever către Meta, susținând că gigantul rețelelor de socializare încalcă reglementările privind protecția datelor personale prin utilizarea publicității personalizate. În centrul disputei se află obligativitatea utilizatorilor de a alege între un abonament plătit sau consimțirea la partajarea datelor lor, o practică ce ar putea aduce Meta o amendă de până la 12 miliarde de euro.
Meta este obligată să solicite acordul utilizatorilor pentru a combina datele provenite de la diferitele sale servicii în scopul creării de profiluri publicitare.
Pentru a se conforma, grupul american a oferit utilizatorilor Facebook şi Instagram un abonament plătit care le permite să evite să fie vizaţi de publicitate. Pe de altă parte, dacă doresc să păstreze un serviciu gratuit, aceştia trebuie să accepte să îşi predea datele.
"Meta a forţat milioane de utilizatori din întreaga UE să facă o alegere binară: să plătească sau să consimtă. Conform constatărilor noastre preliminare, aceasta este o încălcare" a Regulamentului privind pieţele digitale (DMA), a declarat comisarul pentru afaceri digitale Thierry Breton pentru X.
DMA, care a intrat pe deplin în vigoare la începutul lunii martie, "există pentru a reda utilizatorilor europeni puterea de a decide cu privire la datele lor", a subliniat el.
Meta, la rândul său, susţine că modelul său de abonament "este în conformitate cu DMA". "Aşteptăm cu nerăbdare să continuăm un dialog constructiv cu Comisia Europeană pentru a închide această anchetă", a declarat un purtător de cuvânt al grupului.
Posibilă amendă de 12 miliarde de euro
Cu toate acestea, Comisia consideră că modelul Meta nu respectă regulamentul UE, în special pentru că "nu permite utilizatorilor să îşi exercite dreptul de a consimţi în mod liber la combinarea datelor lor cu caracter personal" între diferitele sale platforme.
Executivul UE a subliniat într-o declaraţie că giganţi tehnologici precum Meta au reuşit "să impună condiţii de serviciu bazei lor vaste de utilizatori care le permit să colecteze cantităţi mari de date cu caracter personal. Acest lucru le-a oferit avantaje potenţiale faţă de concurenţii lor".
Este a doua oară când un gigant digital este acuzat în temeiul DMA, după emiterea avizului, în urma deschiderii unei anchete la 25 martie.
Săptămâna trecută, Comisia Europeană a acuzat Apple că ar fi încălcat normele europene de concurenţă prin magazinul său de aplicaţii.
Meta îşi poate exercita acum dreptul la apărare obţinând acces la dosar şi răspunzând în scris la constatările preliminare.
Dacă acestea sunt confirmate, Comisia va adopta o decizie finală de neconformitate până la sfârşitul lunii martie 2025.
Meta ar putea fi amendată cu până la 10% din cifra sa de afaceri mondială, care a atins aproximativ 125 de miliarde de euro anul trecut: o sancţiune care ar putea depăşi 12 miliarde de euro dacă grupul lui Mark Zuckerberg nu ar respecta normele UE.
DMA, care permite luarea unor măsuri mai rapide şi mai ferme împotriva abuzurilor de concurenţă ale giganţilor digitali, a fost introdusă pentru a proteja apariţia şi creşterea întreprinderilor nou-înfiinţate în Europa şi pentru a oferi consumatorilor mai multe opţiuni.
Pe lângă Apple, noul regulament se aplică altor patru mastodonţi americani - Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft - dar şi reţelei sociale TikTok, deţinută de grupul chinez ByteDance, precum şi platformei olandeze de rezervări hoteliere Booking.
O anchetă vizând Alphabet (Google) a fost de asemenea deschisă pentru încălcarea DMA.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!