Dezvoltarea rețelei de autostrăzi și căi ferate ce conectează între ele puncte cheie ale României și, mai departe, țara noastră cu restul Europei este un proces în plină desfășurare. Planurile de dezvoltare a acestor tipuri de „infrastructură mare” prevăd traversarea Munților Carpați și, implicit, fragmentarea și perturbarea unor ecosisteme valoroase incluse în arii naturale protejate, precum siturile de interes european Natura 2000. Pentru a preîntâmpina și diminua aceste presiuni și amenințări asupra naturii, proiectul TRANSGREEN își propune să dezvolte soluții pentru a contribui la crearea unei rețele de transport cu impact cât mai redus asupra mediului și pe care să se circule în siguranță, în România, Austria, Cehia, Solvacia, Ungaria.
„Pe scurt, că tot se vorbește de greva pentru autostrăzi, ideea e că atunci când se fac, trebuie să se facă bine. Animalele au nevoie de coridoare să traverseze între diverse zone, altfel speciile sunt izolate și au probleme. Plus că trebuie să evităm cazurile când animalele traversează aiurea pe autostradă și pun oamenii în pericol. Au fost trei accidente cu urși anul trecut pe segmentul Sebeș - Sibiu. Fără victime umane, dar e doar o chestiune de timp până se întâmplă. Deci musai coridoare, nu există „care urși?” sau „n-avem bani”, cum zic autoritățile, mai ales că banii sunt de la UE.”, a spus colegul nostru, Doru Oprișan, care a luat parte la o acțiune marca TRANSGREEN.
Proiectul TRANSGREEN (pagina web a proiectului aici) aduce împreună organizații implicate direct în dezvoltarea planurilor de infrastructură mare și în conservarea naturii: autorități publice naționale (precum Ministerul Transporturilor și Ministerul Mediului din România) și regionale, organizații internaționale, centre de cercetare și universități, companii de autostrăzi, organizații de mediu. Aceste instituții au capacitatea, experiența și autoritatea de a dezvolta soluții concrete de reducerea impactului asupra mediului și de a propune de elemente de „infrastructură verde” potrivite, cu atenție specială pentru coridoarele ecologice ce asigură posibilitatea deplasării speciilor celor mai vulnerabile la impactul autostrăzilor și căilor ferate: carnivorele mari (precum ursul brun, lupul și râsul) și anumite specii de ierbivore.
„Unul dintre rezultatele proiectului Transgreen va fi un ghid general, care va fi folosit la toate proiectele de autostrăzi din țările participante la proiect”, a mai completat Doru.
Sursă foto: Doru Oprișan
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!