Acum la Digi FM Gabriel Cindea BACKSTREET BOYS - Everybody

Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 13)

poza campanie

Campania Știrilor DIGI FM: CFR - Cifrele dezastrului a arătat până acum în ce situație se află infrastructura feroviară din România. Am aflat cu ce viteză merg trenurile la noi, în ce condiții sunt nevoiți să circule oamenii, care sunt nemulțumirile lor, dar și ale angajaților din sistem. Am descoperit că problemele sunt vechi, că nu s-a investit mai deloc după revoluție și că nu am atras la timp fondurile europene pe care le aveam la dispoziție. Practic, spun sindicaliștii, calea ferată a fost pur și simplu abandonată.

Ne-am propus să descoperim și ce se întâmplă în jurul nostru, ce au făcut alte state ca trenurile lor să ajungă cu ușurință la 300 de km/h. Și, mai ales, ce-și propun pe viitor.

În Europa de Sud-est vitezele medii ale trenurile nu sunt, cu mici excepții diferite față de cele din țara noastră. Bulgaria are o rețea destul de redusă de căi ferate și pe majoritatea distanțelor viteza medie este de 40-50 km/h. La fel este și în Serbia sau Bosnia. Și în Polonia, țară unde s-a investit mult în trenuri care merg în medie cu 90-100 km/h, sudul țării este subdezvoltat și pe porțiuni mari viteza medie este de 40 km/h. Așa cum reiese din al cincilea raport de monitorizare a evoluției pieței feroviare al Comisiei Europene, prezentat Parlamentului European în 2016, între statele membre există diferențe majore în ceea ce privește vitezele de circulație. S-au făcut investiții semnificative pentru modernizarea rețelei feroviare în Europa de Est și pentru dezvoltarea de linii de mare viteză în Europa de Vest. Vitezele mai mari au dus la îmbunătățirea atractivității căilor ferate pentru călători. Cu toate acestea, în Europa de Est există încă rețele regionale de transport de călători pe care viteza maximă admisă este de 120 km/h sau chiar mai puțin. În ceea ce privește viteza de circulație a trenurilor de marfă, pe unele rețele naționale și pe unele coridoare internaționale de transport feroviar de marfă aceasta este de 50-60 km/h. Însă pentru majoritatea trenurilor internaționale de marfă, mai ales în Europa Centrală și de Est, viteza medie se situează între 20 și 30 km/h. Pe unele rute internaționale, trenurile de marfă circulă cu o viteză medie de doar aproximativ 18 km/h, potrivit documentului.

Pentru început, ne oprim la sud de Dunăre, în Bulgaria!

Până în 2020, Bulgaria va investi 2,25 miliarde de euro în proiectele de infrastructură de transport, în cadrul Programului Operațional Transport și Infrastructură de Transport și 207,8 mil euro prin Mecanismul de Conectare a Europei, a anunțat Ministrul Transporturilor, Hristo Alexiev.

Iată cum bulgarii, prin finanțare europeană, consideră prioritare proiectele de dezvoltare a Coridoarelor Centrale a TEN-T, care traversează țara: Coridorul Orient/Est-mediteraneean și Coridorul Rin-Dunăre.
Mai mult, Uniunea Europeană a anunțat că va aloca Bulgariei, din Fondul de Coeziune, o finanțare de 471,5 milioane euro, pentru dezvoltarea secțiunii de cale ferată între orașele Elin Pelin și Kostenets, în vestul țării. Această secțiune este parte a liniei de cale ferată ce leagă două orașe mari din Bulgaria, capitala Sofia și Plovdiv, situate pe Coridorul TEN-T Orient/East Med. Odată ce lucrările vor fi finalizate pe linia Sofia - Plovdiv, pasagerii vor putea circula între cele două orașe în mai puțin de 80 de minute, la o viteză de 160 km/h.

„Un transport feroviar unitar atât pentru pasageri cât și pentru mărfuri va spori dezvoltarea regională în Bulgaria și va contribui la crearea unei economii competitive și cu un consum scăzut de energie în regiune, pentru următoarele generații. Mă bucură faptul că Fondul de Coeziune poate contribui la aceste obiective", a declarat Corina Crețu, comisarul european pentru Politică Regională.

Cel mai ambițios proiect îl reprezintă, însă, conectarea la rețeaua europeană, împreună cu Grecia.
Valoarea acestui proiect, ce presupune realizarea unei conexiuni feroviare între porturile Salonic, Kavala, Alexandropolis, Burgas, Varna și Ruse, a fost estimată la 3,7 miliarde de euro.

Cea mai mare parte a proiectului se va desfășura pe teritoriul Greciei, acolo unde va fi construită o nouă cale ferată între orașul-port Salonic (Grecia) și Xanthi, oraș situat la granița dintre Grecia și Bulgaria. Coridorul feroviar va realiza astfel o conexiune între Marea Egee și Marea Neagră, cu legătură directă către fluviul Dunărea, via portul Ruse.

Proiectul reprezintă o alternativă la ruta ce traversează Strâmtoarea Bosfor, aceasta fiind extrem de aglomerată. Studiul de fezabilitate a avut o valoare de 1,5 milioane euro, din care 750 mii euro au venit de la Uniunea Europeană.

De la Octavian Udriște, presedintele Club Feroviar si membru al Asociației Inginerilor Feroviari, am aflat că România a fost invitată de cele două țări la Bruxelles, în luna februarie a acestui an. Vor să se conecteze la rețeaua europeană dar sunt obstrucționate de" gaura neagră neelectrificată"- cei 58 de km, între Rădulești Videle și Giurgiu.

00:00

Dacă vrei să citești toate materialele Campaniei Știrilor Digi FM, le găsești aici.

Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
dan t (1)
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Fall 2024
tudor chirila
Tudor Chirilă, reacție după documentarul lansat de Recorder: „Îmi dau...
Echipa națională de fotbal a României
Echipa naţională a României joacă ultimul meci din acest an...
După ce au promis să „facă America sănătoasă”, Trump şi Kennedy Jr s-au înfruptat cu burgeri şi cartofi prăjiţi/ Foto: Instagram
După ce au promis să „facă America sănătoasă”, Trump şi Kennedy Jr...
Pe aceeași temă
Șine de cale ferată
Ludovic Orban vrea ca trenurile să poată circula cu 160 km/h până în 2023
Ședință de lucru între Klaus Iohannis, Ludovic Orban și miniștrii
Discuțiile lui Iohannis cu membrii Guvernului au vizat planul național de redresare economică...
cfr 20
Rețeaua de căi ferate din România măsoară 20.000 de kilometri. Se circulă doar pe 11.000 de...
lucian sova
Critici din partea CE pentru întârzierile proiectelor CFR
Te-ar putea interesa și
cfr
Vom avea trenuri care merg cu 160km/h
tren-germania
Liniile de mare viteză din Europa au fost construite în funcție de interesele politice
ultima 2
Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 25)
gleise-1555348_640
Campanie Știrile Digi FM: CFR - Cifrele dezastrului (Episodul 24)
Partenerii noștri
Digi24 Viața în cel mai geros oraș din lume. Cum supraviețuiesc cei 300.000 de locuitori: „Te îmbraci în straturi, ca o varză”
Viața în cel mai geros oraș din lume. Cum supraviețuiesc cei 300.000 de...
DigiSport Echipa probabilă a FCSB-ului pentru meciul cu Unirea Slobozia
Echipa probabilă a FCSB-ului pentru meciul cu Unirea Slobozia
PeRoz Gabriel Cotabiță, iubire intensă cu a doua lui soție. Mai tânără cu 27 de ani, Alina i-a fost aproape după infarctul și coma din 2015
Gabriel Cotabiță, iubire intensă cu a doua lui soție. Mai tânără cu 27 de...
Film Now Denzel Washington spune că au existat suspiciuni legate de purtarea lui Kevin Spacey cu decenii în urmă: „Asta e între el și Dumnezeu”
Denzel Washington spune că au existat suspiciuni legate de purtarea lui...
Digi World Întâlnire de record. Cea mai scundă femeie din lume și cea mai înaltă femeie din lume s-au cunoscut: "A fost dificil să ne privim în ochi"
Întâlnire de record. Cea mai scundă femeie din lume și cea mai înaltă...
Stirile Kanal D La ce oră se deschid secțiile de votare pentru alegerile prezidențiale 2024? Turul 1 are loc duminică, 24 noiembrie
La ce oră se deschid secțiile de votare pentru alegerile prezidențiale...
ProFM Ultima imagine cu Freddie Mercury. Cum arăta cu trei luni înainte să moară
Ultima imagine cu Freddie Mercury. Cum arăta cu trei luni înainte să moară
Digi Life Suma record pentru care a fost vândut ceasul oferit căpitanului care a salvat peste 700 de pasageri de pe Titanic
Suma record pentru care a fost vândut ceasul oferit căpitanului care a...
Ultimele știri din matinal
dr savu 4
Cum să ne adaptăm la trecerea la ora de iarnă. Sfaturile doctorului Marius Sava
marcel ciolacu matinal digi fm
Marcel Ciolacu, în direct la Digi FM, când a fost rugat să-și facă o descriere în engleză: "Am...
florin negrutiu 1 oct
Florin Negruțiu, despre dezastrul PNRR: PSD-ul antireformist, prins între USR și Comisia...
anul nou care n-a fost - mihai calin nicoleta hancu
„Anul Nou care n-a fost”, povestea filmului premiat la Veneția. Interviu cu actorii Nicoleta...
Ultimele știri
Aerial,View,With,Carol,Park,,Famous,Landmark,In,Bucharest,Romania
Referendum Bucureşti 2024. AEP: Până la ora 13:00 au votat 15,56% dintre cetăţeni
Legislative elections, Bucharest, Romania - 06 Dec 2020
Alegeri prezidențiale 2024. Prezenţa la vot, la ora 12:00, la nivel naţional: 14,7%
basescu
Traian Băsescu: Îi rog pe români să vină la vot şi să opteze pentru ce vor în continuare
Ukrainian President Zelenskyy Bilateral Meeting with Japanese Foreign Minister Takeshi Iwaya
Zelenski aşteaptă „propuneri” din partea lui Trump pentru ca războiul cu Rusia să se încheie...