Asociația Energia Inteligentă propune amânarea cu 6 luni a liberalizării pieței de energie electrică, în condițiile în care consumatorii ar putea plăti prețuri cu 14-26% mai mari, de la 1 ianuarie.
Creșterile de tarife anticipate sunt:
- cu 14% mai mari pentru Electrica Transilvania Nord;
- cu 13% pentru E-ON Distribuție;
- cu 17% la Electrica Transilvania Sud;
- cu 26% mai mari la Enel Distribuție Banat;
- cu 17% mai mari la CEZ Distribuție;
- cu 15% la Electrica Muntenia Nord;
- cu 23% la Enel Distribuție Muntenia
- și cu 18% mai mari la Enel Distribuție Dobrogea.
Într-o scrisoare deschisă adresată Guvernului, asociația spune că prețurile pe care sunt obligați consumatorii casnici să le achite pentru energia electrică de la 1 ianuarie 2021 sunt nerezonabile, fiind mai mari decât prețurile din piață.
„În consecință pentru respectarea legii solicităm Parlamentului României, analizarea în regim de urgență a situației dezavantajoase create, pentru cca. 75% din consumatorii de energie electrică din România de către ANRE, demiterea Comitetului de Reglementare și a celor vinovați de această situație și aplicarea legii, astfel încât consumatorii casnici după data de 1 ianuarie 2021 să achite prețuri rezonabile la energie electrică, precum și amânarea prin OUG cu 6 luni a liberalizării pieței de energie electrică astfel încât să se evite situația intolerabilă la care sunt supuși majoritatea consumatorilor de energie electrică din România de a fi forțați să achite prețuri mult mai mari prin acțiunile întreprinse de ANRE și să se permită realizarea unei pregătiri corespunzătoare a liberalizării pieței de energie electrică pentru români. Apreciem că liberalizarea pieței de energie electrică și gaze naturale nu trebuie să fie acțiuni întreprinse doar pentru a fi bifate ca fiind realizate, cu desconsiderarea românilor”, notează cei de la Asociația Energia Inteligentă.
În baza Ordonanței de Urgență 1/2020 din data de 6 ianuarie 2020, s-a luat hotărârea liberalizării pieței energiei electrice începând cu data de 1 ianuarie 2021. În conformitate cu prevederile OUG 1, era alocat o perioadă de un an pentru pregătirea liberalizării pieței de energie, diseminarea de informații complete pentru consumatorii casnici și stabilirea unei perioade tampon suficiente pentru a da posibilitatea acestora să analizeze ofertele de pe piață și a iniția procesul de contractare în vederea trecerii la piața liberă de la 1 ianuarie 2021. Asociația spune că responsabilitatea ducerii la îndeplinire a acestor activități revenea în principal ANRE, care nu a dus la îndeplinire sarcinile care-i reveneau: în anul 2020 ANRE nu a realizat nici o Campanie de informare a consumatorilor asupra liberalizării pieței de energie electrică și nici activități specifice de diseminare care să permită consumatorilor deprinderea de tehnici care să poată să le permită acestora să desfășoare activități specifice de analiză și alegere a furnizorului care oferă.
De altfel prima postare pe site-ul ANRE a unei activități de Informare privind liberalizarea pieței de energie electrică s-a realizat pe data de 15 decembrie 2020, în condițiile în care pe data de 18 decembrie 2020 începea vacanța și activitățile specifice dedicate sărbătorilor de iarnă.
ANRE a emis legislația secundară necesară pregătirii pașilor liberalizării pieței de energie electrică cu doar 3 luni înaintea liberalizării pieței de energie electrică, legislație care a fost în mod continuu schimbată și modificată în această perioadă, ultima modificare făcându-se chiar cu 7 zile înaintea liberalizării pieței de energie electrică.
ANRE a realizat legislația secundară astfel încât ofertele furnizorilor actuali să fie realizate și transmise consumatorilor cu doar cu cel mult 3 zile înainte de liberalizarea pieței, astfel încât să nu mai existe pentru consumatori timpul necesar să-și aleagă o ofertă cu un preț avantajos până la data de 1 ianuarie 2021.
ANRE afirma că nu este obligatoriu ca un consumator să-și schimbe furnizorul de a 1 ianuarie 2021, uita însă să spună ca orice zi după această data înseamnă un cost mai mare pentru consumator și un câștig nejustificat pentru furnizor.
Legea 123/2012 cu modificările și completările ulterioare, stabilește la art 55, alin 1 că furnizorii de ultimă instanță (cei care vor furniza energie electrică consumatorilor casnici urmare a demersurilor ANRE de la 1 ianuarie 2021) sunt obligați să asigure furnizarea de energie electrică la prețuri rezonabile.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!