Acum la Digi FM Oana Zamfir și Vlad Craioveanu KATY PERRY - I Kissed A Girl

Sunt scumpe, dar tot mai mulți europeni le preferă. Care sunt mașinile care câștigă tot mai mult teren

masina electrica
Mașină electrică / Foto: Shutterstock

Vânzările de maşini electrice (BEV) au crescut, anul trecut, la nivel european, cu 28%, şi cu peste o treime numai în Uniunea Europeană (UE), comparativ cu datele din 2022. Totuși, constructorii de automobile nu au reuşit să livreze pe piaţă modele accesibile, potrivit unei analize realizată de organizaţia Transport&Environment (T&E), citată de Asociaţia 2Celsius.

Raportul de specialitate relevă faptul că vânzările de BEV în UE se ridică, în prezent, la 1,5 milioane de unităţi, iar cota de piaţă a acestui segment s-a majorat la 14,6%, în 2023 faţă de 12,1%, cu un an în urmă.

În ceea ce priveşte cota vânzărilor de maşini electrice 100%, pentru unii producători auto aceasta a stagnat (Stellantis, VW) sau chiar a scăzut (Renault, Ford, JLR).

La nivel global, Europa se află în urma Chinei, unde vânzările şi creşterea vânzărilor de BEV-uri sunt mai mari, astfel că acestea au reprezentat 24,7% din vânzările de automobile din China în 2023, în creştere de la 21,3%, în 2022.

"Stagnarea obiectivelor privind emisiile de CO2 ale automobilelor până în 2025 impuse de regulamentul privind emisiile de CO2 pentru vehiculele premium şi mari a permis constructorilor de automobile să limiteze oferta de BEV-uri şi nu au reuşit să livreze pe piaţa UE modele accesibile, de nivel de bază, în număr mare. Din 2018, constructorii auto au lansat doar 40 de BEV-uri mici de tip A şi B, comparativ cu 66 de BEV-uri de dimensiuni mari de tip D şi E. În prezent, impactul este deosebit de evident în ceea ce priveşte divergenţa cotei de piaţă a automobilelor compacte din segmentele B şi D mari între pieţele BEV şi ICE (Internal Combustion Engines). Segmentul compact B este responsabil pentru 37% din vânzări în 2023. Cu toate acestea, în cazul BEV-urilor, acesta deţine mai puţin de jumătate din această cotă de piaţă (17%)", precizează autorii analizei, conform Agerpres.

Pe de altă parte, constructorii auto s-au concentrat pe vânzarea de maşini full electrice mai mari, din categoria premium pe segmentul D, care deţin o cotă de piaţă mai mult decât dublă (28%) în comparaţie cu cele din segmentul D ICE (13%). Acest trend a dus la preţuri ridicate pentru BEV-uri în Europa. Astfel, în timp ce preţul mediu al BEV-urilor a scăzut în China cu peste 50% din 2015, datorită, în parte, unei mai mari concentrări pe vehiculele electrice de masă accesibile şi integrării lanţului de aprovizionare, preţul mediu european al BEV-urilor a crescut cu 18.000 de euro.

Statistica oficială menţionează că în China există 75 de modele BEV disponibile la un preţ mai mic de 20.000 de euro, dar numai unul în Europa. În acelaşi timp, preţul mediu în Europa rămâne ridicat chiar şi în segmentele compacte: 34.000 de euro (A), 37.200 de euro (B) şi 48.200 de euro (C).

"Aceste preţuri ridicate înseamnă că BEV-urile nu sunt competitive din punct de vedere al costurilor pentru consumatorii europeni atenţi la costuri, deoarece există multe modele cu motorină ICE disponibile la preţuri mai mici de 20.000 de euro, cum ar fi Citroen C3 sau Skoda Fabia. Concentrarea constructorilor auto europeni pe SUV-uri (54% dintre modelele BEV lansate începând cu 2018), a avut, de asemenea, un impact asupra accesibilităţii, deoarece aceste vehicule au un preţ semnificativ mai mare în comparaţie cu modelele non-SUV din segmentele compacte B (+6.100 de euro) şi C (+12.100 euro). Deşi au existat unele semne din partea constructorilor auto europeni care au anunţat că în perioada 2024-2027 vor apărea modele compacte mai ieftine, cum ar fi Renault 5 şi VW ID.2, se preconizează că mai puţin de 50.000 de automobile din modelele ieftine anunţate vor fi produse pentru Europa în 2024, ceea ce este puţin probabil să satisfacă cererea. Acest lucru lasă piaţa europeană compactă, de masă, larg deschisă pentru concurenţa chineză", se arată în analiza T&E.

În viziunea specialiştilor, sunt necesare politici naţionale şi europene inteligente pentru a accelera dezvoltarea pieţei BEV de masă accesibile, ceea ce va oferi 18 milioane de automobile electrice compacte şi accesibile, fabricate în Europa, până în 2030.

Printre politici se află: menţinerea obiectivului de vânzări cu emisii zero de 100% în 2035 şi să nu renegocieze standardele de CO2 pentru automobile în 2026; să se propună un regulament UE pentru electrificarea tuturor vânzărilor noi de automobile pentru flote de autovehicule corporative până cel târziu în 2030 şi să stabilească obiective mai devreme pentru flotele mari; să se asigure vehicule electrice de mici dimensiuni şi la preţuri accesibile pentru piaţa UE prin sprijinirea leasingului social prin intermediul Fondului Social pentru Climă al UE şi să se introducă un nou standard de mediu pentru vehiculele electrice. Nu în ultimul rând, UE ar trebui să integreze cerinţele de mediu şi "Fabricat în UE" în sistemele de subvenţionare a vehiculelor electrice şi în alte sisteme de achiziţii publice.


Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!

Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!

Recomandări DigiFM
Dante
Petrecerea lui DanT – DJ Mix Spring 2025
nicole puya
Nicole Cherry și Puya, în matinalul Digi FM: „E vina mea” nu e doar o...
putin, trump
Vladimir Putin spune că planurile lui Donald Trump de anexare a...
myanmar (4)
Un cutremur puternic, cu magnitudinea 7,7, s-a produs în Myanmar și a...
Pe aceeași temă
Ion Țiriac/ Profimedia
Ion Țiriac, pierdere de peste două milioane de euro: „Mă uit în oglindă și mă întreb cât de...
masina de politie romania
O adolescentă de 16 ani care conducea fără a avea permis de conducere a lovit cinci...
Imagini cu momentul în care mai multe mașini cad într-un râu din Vietnam, după ce podul pe care se aflau s-a prăbușit/ Profimedia
Imagini cu momentul în care mai multe mașini cad într-un râu din Vietnam, după ce podul pe...
Frații Tate/ Profimedia
Dosarul fraţilor Tate - Autoturisme din categoria lux puse sub sechestru au fost ridicate de...
Te-ar putea interesa și
Man charging electric car at charging station
Boom al autoturismelor ecologice în România: creștere de 46,8% în aprilie!
Romanian,Police,(politia,Rutiera),Car,Parked,Along,The,Street,In
Accident grav în Caraş-Severin: Un om a murit şi alţi şase au fost răniţi, după ce trei mașini...
Highway,2,Bucharest,-,Constanta,,Romania,-,10,August,,2021:
Tânăr de 21 de ani, reţinut de poliţişti după ce 16 mașini au fost vandalizate în Sectorul 6...
marta arad
Prima mașină fabricată pe teritoriul actual al României: Marta sau Malaxa?
Partenerii noștri
Digi24 Regizorul Andrei Şerban către Ministrul Culturii în scandalul „Proorocul Ilie”: „E un moment foarte periculos, trebuie să ne trezim”
Regizorul Andrei Şerban către Ministrul Culturii în scandalul „Proorocul...
DigiSport Scene nemaivăzute la Real Madrid - Sociedad! Vinicius l-a scos din sărite pe Ancelotti: "Te scot, te scot!"
Scene nemaivăzute la Real Madrid - Sociedad! Vinicius l-a scos din sărite...
PeRoz Motivul real pentru care Meghan Markle își vinde hainele online. Nu vrea să fie percepută doar ca soția prințului Harry
Motivul real pentru care Meghan Markle își vinde hainele online. Nu vrea...
Film Now Harrison Ford și Calista Flockhart, un cuplu ca oricare altul. Sărut tandru în metroul din New York, călători obișnuiți, fără ifose
Harrison Ford și Calista Flockhart, un cuplu ca oricare altul. Sărut...
Digi World De ce este laptele alb? Răspunsul surprinzător pe care nu îl știai și explicația științifică pe înțelesul tuturor
De ce este laptele alb? Răspunsul surprinzător pe care nu îl știai și...
ProFM Kanye West spune că nu a vrut copii cu Kim Kardashian: "Nu mi-am dorit copii cu această persoană după primele două luni împreună"
Kanye West spune că nu a vrut copii cu Kim Kardashian: "Nu mi-am dorit...
Digi Life Criza demografică din Italia s-a accentuat. Populația îmbătrânește, nașterile, la un minim fără precedent
Criza demografică din Italia s-a accentuat. Populația îmbătrânește...
Nicușor Dan
Nicuşor Dan: „Situaţia financiară actuală a României este similară cu cea...
Ultimele știri din matinal
feli si grasu xxl
Feli & Grasu XXL la Digi FM: „Fostu” și poveștile din spatele hitului care a cucerit publicul
savu crioveanu oana
Sănătatea somnului și trendurile bizare explicate de dr. Marius Sava
ana dumbrava
Ana Dumbravă, campioană mondială la Counter-Strike pentru al 3-lea an consecutiv. Povestea...
Mihail WhatsApp Image 2025-01-22 at 14.13.28
Mihail despre izolarea în pădure și experiența uluitoare a colegului care a „murit” și s-a...
Ultimele știri
Jean-Claude Van Damme est au MIPCOM 2018 ŕ Cannes
Jean-Claude Van Damme, anchetat de DIICOT. Actorul este acuzat că a beneficiat de servicii...
Romanian,Police,(politia,Rutiera),Car,Parked,Along,The,Street,In
Alertă la trei instituții din București, unde a fost primit, prin poștă, un plic cu un praf...
Gene Hackman and Betsy Arakawa
Un judecător a interzis publicarea fotografiilor cu trupurile lui Gene Hackman şi al lui Betsy...
Close-up,Of,A,Ballpoint,Pen,Tip,Making,Crosses,On,A
A fost ridicat premiul de peste 6 milioane de euro de la Loto 6/49. Câştigătorul, „un tânăr...