Prima mașină construită pe teritoriul actual al României este Marta, fabricată la Arad începând cu anul 1910. Deși Malaxa 1C (1945) este adesea considerată prima mașină românească, Marta o precede cu 35 de ani.
Fabrica din Arad a fost înființată în 1908 de către Magyar Automobil Részvény Társaság Arad (Marta), o sucursală a companiei americane Westinghouse. Casa M.A.R.T.A., construită în perioada 1900-1910, e locul unde a funcționat prima fabrică de automobile și motoare din România. M.A.R.T.A este prescurtarea de la Magyar Automobil Részvény Társaság Arad. Aici se fabricau motoare pentru utilaje feroviare, Autobuze cu și fără etaj, Camioane de 3 și 5 tone și din 1910 Autoturisme în mai multe forme de caroserie. Motoarele erau de 4 cilindri, de 20 CP, 30 CP și 40 CP. Cele de 20 și 30 CP aveau transmisia prin cardan, iar cele de 40 CP aveau transmisia prin lanț.
Clădirea fostei fabrici se află pe Calea Aurel Vlaicu din Arad. Numele locației nu e chiar întâmplător, pentru că de aici nu plecau doar mașini, camioane, autobuze, ci și avioane.
Marta a produs autoturisme mici, de patru cilindri, cu 20-40 de cai putere, precum și autobuze cu și fără etaj, camioane de 3 și 5 tone. Până în 1912, s-au fabricat aproximativ 150 de mașini Marta.
Deși producția de automobile a fost întreruptă după Primul Război Mondial, Marta rămâne un reper important în istoria automobilului românesc.
Până în anul 1912 s-au fabricat 150 de autoturisme, în același an Westinghouse intră în faliment, iar fabrica este preluată de AUSTRO DAIMLER. După preluare, se fabrică mașini Austro Daimler în licență, tot cu numele de Marta. Mai ales Marta Taxi se bucură de un succes deosebit, mașină cu patru cilindri, 2.500 cmc, cu o putere de 18 sau 22 CP se exportă în toată Europa Centrală. În Arad în anul 1936 mai circulă un astfel de Marta, care avea peste un milion de kilometri parcurși!
Din 1912 se fabrică și camioane Daimler, care poartă și steaua bine cunoscută. Din 1908-1914 se fabrică peste 650 de autoturisme și autobuze. După începerea primului Război Mondial, nu se mai fabrică decât motoare de avion. În anul 1918, după terminarea războiului, Transilvania este alăturată Regatului României. Se rupe legătura cu firma Daimler. MARTA și Fabrica de vagoane WEITZER sunt unite în SOCIETATEA ASTRA. Marta se numește de acum Fabrica de Motoare și se fabrică autoturisme,camioane, stropitoare, cu motoare pe benzină și gaz metan. După 1918, mai precis din 1920 până cam în 1925, automobilele produse aici s-au numit Astra, după numele nou, românesc, al fabricii.
După proiectul inginerului Ștefan Protopopescu se fabrică un avion de recunoaștere, numit ASTRA-PORTO, care avea motor HISPANO-SUIZA de 300 CP. Armata Română a comandat 25 de bucăți. La comandă au mai fost construite câteva autobuze luxoase, cu motor 4 cilindri, de 8.000 cmc, care dezvoltau 60 CP.
În anul 1926 se desființează fabrica, se demontează utilajele, se transportă la Brașov, unde se înființează ÎNTREPRINDEREA AERONAUTICĂ ROMĂNĂ (IAR).
Imaginile de mai jos sunt făcute în perioada 1912-1916 când proprietarul fabricii MARTA era Austro Daimler. Imaginile care din câte știm nu au fost publicate până acum, ne-au fost puse la dipoziție de Négyesi Pál pentru Pro Urbe Arad.
Prima mașină românească: MARTA sau Malaxa 1C?
Există controverse legate de titlul de "prima mașină românească". Unii consideră că Malaxa 1C merită titlul, deoarece a fost proiectată și construită integral de români. Malaxa 1C este considerată de mulți ca fiind prima mașină construită integral în România. A fost produsă în 1945 la Reșița, în fabricile industriașului Nicolae Malaxa. Mașina avea un design revoluționar pentru acea vreme, cu motor în stea, similar cu cel al avioanelor, și putea atinge o viteză de 120 km/h. Autoturismul Malaxa s-a fabricat timp doi ani, între 1945 și 1947. În această perioadă, pe poarta fabricii de la Reşiţa au ieşit 1.600 de maşini. Producţia a fost oprită în 1947, odată cu începutul sovietizării ţării.
„Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A. S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era ‘totul în spate’, motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km”, relevă presa timpului, citată de auto-bild.ro.
Astfel, Malaxa 1C este considerată prima mașină construită integral în România, în timp ce Marta este prima mașină fabricată pe teritoriul actual al țării.
MARTA, hub cultural
Casa M.A.R.T.A. va deveni hub cultural, potrivit asocițiației mARTA Hub Cultural, care își dorește reabilitarea, reconversia şi amenajarea clădirii monument istoric, astfel încât spaţiile din interior să poată găzdui evenimente culturale diverse, pentru un public cât mai divers. Pe de altă parte, membrii asociației, au descoperit în Bordány, lângă Szeged, atât un motor, cât și șasiul intact de Marta.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!