România ar urma să cumpere 32 de avioane F-16 din Norvegia, țară care renunță la această generație de aeronave militare pe măsură ce îi intră în dotare mult mai modernele F-35. Achiziția va costa România 354 de milioane de euro, la un cost mediu de 11 milioane de euro pe aparat.
Înainte de a trece în dotarea armatei române, avioanele vor fi modernizate la noi standarde, demers pentru care vor mai fi necesare încă 100 de milioane de euro, așa că în final costurile se duc la 454 milioane de euro.
Modernizarea se va face la Aerostar Bacău, cu echipamente și servicii logistice furnizare de americani. Avioanele din cele două escadrile vor intra treptat în dotarea forțelor aeriene, iar primele vor ajunge cel mai probabil în doi ani.
România are deja o escadrilă de 17 avioane F-16, cumpărate în două tranșe, din Portugalia. Și respectivele aparate au fost modernizate înainte de a intra în serviciu. Prima tranșă, de douasprezece avioane, a costat România 628 de milioane de euro, aici intrând și pregătirea personalului.
Ministrul apărării, Vasile Dîncu, spune că eticheta de „second hand”, cu nuanța ei ușor depreciativă, nu trebuie aplicată în cazul aeronavelor militare. „Trebuie să ieșim din cadrul mentalității acestea colective a modului în care își reprezintă opinia publică furniturile strategice din cadrul armatei, mai ales din zona forțelor aeriene”, a declarat Vasile Dîncu la Digi24.
„Sigur că ne-au spus unii, am văzut comentarii în presă că de ce nu luăm F-35. Sunt avioane pe care nu ni le putem permite pur și simplu. PIB-ul României - chiar dacă am da mai mult din PIB pentru apărare, deși nu ne-am permite în acest moment - nu ar permite să cumpărăm escadrile de F-35 în acest moment”, a punctat ministrul apărării.
Vasile Dîncu dă însă asigurări că avioanele cumpărate de România, chiar dacă sunt mai vechi și folosite, sunt bune cel puțin încă 10 ani.
„Aceste avioane F-16 sunt avioane care au o resursă de zbor, de exemplu, în jur de 2.500 de ore pentru fiecare aparat. Asta înseamnă 10 ani de funcționalitate, plus că există și un proces de retehnologizare, de modernizare. Sunt total compatibile cu tehnica modernă aceste F-16, resursa de zbor poate fi îmbunătățită, avioanele nu sunt ca mașinile. Un avion nu este ca o mașină second-hand. La avion, resursa de zbor poate fi îmbunătățită oricând”, a subliniat Vasile Dîncu.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!