Rezultatele PISA 2022 au arătat că elevii români nu au progresat semnificativ în ultimii cinci ani, comparativ cu elevii din alte țări participante. În plus, media elevilor români a fost mai mică decât media OCDE.
Astăzi, în data de 5 decembrie, au fost prezentate rezultatele Programului pentru Evaluarea Internațională a Elevilor - PISA 2022, desfășurat în 81 de țări și economii, inclusiv în România. Evenimentul a avut loc în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I" din București.
PISA, coordonat de OCDE, este un program de cercetare internațional care se desfășoară la intervale regulate pentru a evalua sistemele de educație la nivel global prin testarea competențelor elevilor de 15 ani în domeniile lectură, matematică și științe.
În ceea ce privește rezultatele din 2022, scorurile medii ale elevilor din România în aceste trei domenii au fost comparabile cu cele înregistrate în 2018. În contrast cu alte state, țara noastră nu a înregistrat pierderi semnificative în performanțele elevilor, fapt ce indică reziliența sistemului nostru de educație și succesul în gestionarea impactului pandemiei.
Scorul mediu al elevilor români în 2022 este de 428, indiferent de domeniul evaluat - matematică, lectură sau științe.
În privința competențelor la matematică, 51% dintre elevii români au atins cel puțin nivelul 2. Acești elevi pot interpreta și recunoaște, fără instrucțiuni directe, modalitățile în care o situație simplă poate fi reprezentată matematic.
Aproximativ 58% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la competențele de lectură. Acești elevi pot identifica ideea principală dintr-un text de lungime moderată, pot găsi informații bazate pe criterii explicite, uneori complexe, și pot reflecta asupra scopului textelor atunci când li se solicită explicit să facă acest lucru.
În ceea ce privește competențele în științe, aproximativ 56% dintre elevii români au atins cel puțin nivelul 2. Acești elevi pot recunoaște cel puțin explicația corectă a fenomenelor științifice familiare și pot utiliza astfel de cunoștințe pentru a identifica, în cazuri simple, dacă o concluzie este validă, pe baza datelor furnizate.
Noua Lege a învățământului preuniversitar creează cadrul necesar pentru a valorifica rezultatele studiului PISA și pentru a îmbunătăți competențele elevilor la lectură, matematică și științe. Câteva dintre măsurile incluse în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, care vor duce la ameliorarea acestor rezultate:
Standardizarea evaluărilor naționale - Nivelul de alfabetizare funcțională al elevilor va fi evaluat periodic, prin teste online, corespunzătoare fiecărui nivel și fiecărei clase. Aceste evaluări vor fi realizate prin Platforma națională de alfabetizare funcțională, conform standardelor de alfabetizare funcționale și corelate cu profilul absolventului.
Formarea dedicată a cadrelor didactice - Va fi înființat un Program național de formare a cadrelor didactice, în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor.
Creșterea numărului burselor școlare și a cuantumului acestora, ca formă de sprijin al progresului școlar în fiecare clasă.
Programul „Învățare remedială" – Sprijin pentru elevii cu dificultăți de învățare sau care înregistrează decalaje în învățare prin suport suplimentar, personalizat, din partea cadrelor didactice, acestea putând fi realizate de unitățile de învățământ preuniversitar în parteneriat cu organizațiile non-guvernamentale.
Primă de instalare neimpozabilă egală cu 5 salarii minime brute pe țară cu condiția asumării unei perioade minime de 5 ani școlari, acordată personalului didactic repartizat cu statut de cadru didactic titular în unități de învățământ aflate în zone defavorizate.
Creșterea cu 25% a costului standard pentru beneficiarii primari din unități de învățământ considerate a fi defavorizate.
Următorul ciclu de testare (2023 - 2025) va fi PISA 2025, întrucât 2025 este anul în care se va derula testarea principală. În acest sens, în luna martie a acestui an, a fost aprobat proiectul de Hotărâre de Guvern privind participarea României la Programul pentru evaluarea internațională a elevilor - PISA 2025.
Pentru PISA 2025, științele reprezintă domeniul principal, iar domeniul inovator este „Învățarea în lumea digitală" (LDW). Pe lângă domeniile principale și cel inovator, PISA oferă și evaluarea unui domeniu opțional, care, pentru PISA 2025, este limbă străină, respectiv limba engleză.
De asemenea, pentru prima dată, România participă la PISA 2025 - opțiunile internaționale și anume la: Chestionarul TIC pentru elevi, Chestionarul pentru părinți, Chestionarul pentru profesorii de științe, Evaluarea la Limbă străină - Engleză, Chestionarul pentru profesorii de limba engleză.
Detalii suplimentare privind rezultatele obținute de elevii din România în 2022 sunt disponibile în documentul atașat.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!