Aproape 50% dintre elevi au fost victime ale bullying-ului în şcoli, iar 27% admit că au fost agresori, relevă un studiu al organizaţiei Salvaţi Copiii România.
Cercetarea, dată marţi publicităţii, a fost realizată prin chestionar on-line în iunie, pe un eşantion neprobabilistic de 4.449 de elevi, cu vârste cuprinse între 10-18 ani. Au participat 91% elevi ai şcolilor din mediul urban şi 9% din mediul rural.
Una dintre concluziile studiului este că 99% dintre respondenţi sunt familiarizaţi cu termenul de bullying
82% dintre elevi au declarat că au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoala unde învaţă, iar aproape trei sferturi (73%) au afirmat că au asistat la situaţii de bullying în clasă.
Aproape jumătate dintre respondenţi (49%) au precizat că au fost victime ale bullyingului, în timp ce 1 din 10 au spus că s-a aflat des sau foarte des în astfel de situaţii.
Peste un sfert dintre elevi (27%) admit că s-au aflat în poziţia de autor al actelor de bullying, în schimb proporţia celor care admit frecvenţe ridicate ale acestui comportament este de doar 2%.
„Reţelele de socializare sunt indicate ca mediu în care copiii asistă frecvent la situaţii de bullying, 79% dintre ei afirmând că au asistat la astfel de situaţii, iar 45% declarând că asistă la cyberbullying des sau foarte des”, reiese din cercetarea citată de Agerpres.
84% dintre elevi au afirmat că, în situaţii de bullying, au intervenit activ în sprijinul victimei. Puţin peste o treime (34%) spun că s-au aflat în poziţia de martor pasiv la astfel de situații.
Trei sferturi dintre copii (74%) susţin că discută cu adulţii despre bullying, iar 22% din ei afirmă că fac acest lucru rar sau foarte rar.
Peste trei sferturi dintre respondenţi (77%) declară că, în situaţii de bullying, adultul care intervine este profesorul diriginte. Cu o frecvenţă mai redusă (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), alţi elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul şcolar (18%), în timp ce 2% dintre respondenţi susţin că nimeni nu intervine în astfel de situaţii.
„Bullying-ul este un fenomen extrem de periculos, care traumatizează toţi actorii implicaţi: victima, agresorul şi martorul tăcut. Situaţiile de hărţuire şi violenţă paralizează reacţiile sociale normale şi lasă urme asupra sănătăţii emoţionale a copiilor. Este important să recunoaştem semnele, să vorbim cu copiii şi să desfăşurăm activităţi care să îi reînveţe să fie împreună, să se joace, să colaboreze şi să construiască relaţii sociale pozitive”, a declarat preşedintele executiv al organizaţiei Salvaţi Copiii România, Gabriela Alexandrescu.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!