CNAIR a aprobat o nouă prelungire a contractului pentru studiul de fezabilitate al Autostrăzii Timișoara – Moravița (A9), astfel că noul termen de predare a documentației tehnice este octombrie 2024. Această dată reprezintă o întârziere de doi ani și jumătate față de termenul inițial, care era mai 2022.
Autostrada A9 are o lungime de 73 de kilometri și, potrivit economedia.ro, ar trebui să fie construită în mai multe loturi, fiecare cu termene de execuție cuprinse între 24 și 30 de luni. Însă, în ciuda faptului că este o autostradă la câmpie, studiul de fezabilitate nu a putut fi finalizat în termenul stabilit.
La sfârșitul anului trecut, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a dat asigurări că nu vor mai fi noi amânări, însă acestea au continuat să apară.
Astfel, dacă proiectul va fi finalizat în octombrie 2024, acesta va depăși durata de execuție a oricărui contract de autostradă atribuit în România, inclusiv lotul 2 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, cel mai greu proiect contractat.
La jumătatea anului trecut, atunci când a fost pusă borna de la Moravița – Vatin, Search Corporation avea termen de predare aprilie 2024 și era la a 10-a prelungire a contractului. Însă, în decurs de doar șase luni, s-au mai adăugat încă două acte adiționale și s-a ajuns la termenul octombrie 2024.
În prezent, CNAIR a aprobat proiectul pentru sectorul 4, iar în analiză este documentația pentru lotul 5 și vama Moravița.
Proiectul CNAIR nu ajunge până la Vatin, ci doar până la Moravița, iar pentru secțiunea lipsă de 2,1 kilometri finanțarea ar urma să vină prin fondul CEF – Connecting Europe Facility, mai arată sursa citată.
În primăvara anului 2023, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu avansa ideea că se va lucra în paralel la Autostrada Timișoara – Moravița și la Drumul Expres Oradea – Arad. Însă, din aprilie 2023 și până în ianuarie 2024, la A9 s-au pus noi întârzieri, în timp ce pentru Oradea – Arad s-a mers fulger, cu avize în timp record și proiect pregătit pentru lansarea licitației de execuție.
„Maxim într-o lună se termină documentația și se va scoate pe partea română drumul expres Arad-Oradea și în primăvara aceasta (n.r. 2024) se va termina Timișoara-Moravița. Dar și pentru a continua investiția e nevoie să deblocăm ceva și asta poate să o facă prim-ministrul României”, a declarat Sorin Grindeanu, citat de publicația deBanat.ro.
În mai 2017, Sorin Grindeanu, atunci premier al României, spunea că Drumul de mare viteză Timișoara – Belgrad a fost tras pe linie moartă pentru că partea sârbă nu a mai dorit continuarea proiectului.
În iunie 2022, România și Serbia au semnat Acordul pentru Autostrada A9, iar peste un an specialiștii din cele două țări au stabilit și amplasarea noului punct de trecere a frontierei de la Moravița/Vatin.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!