Ghidul, lansat în cadrul unei conferințe internaționale în București, este rezultatul proiectului internațional Transgreen, coordonat de organizația de mediu WWF, realizat în parteneriat cu autorități centrale și locale, experți locali și internaționali și ONG-uri, co-finanțat cu fonduri europene, care își propune să ofere metodologii și soluții pentru o conectivitate mai bună în țările traversate de Munții Carpați, cu un impact minim asupra mediului.
Ideea de la care s-a plecat a fost integrarea măsurilor de conservare a naturii în proiectele de infrastructură de transport rutier și feroviar încă din fazele de planificare. În acest fel, și prin colaborarea ghidată dintre instituțiile statului, comunități locale, specialiști, ong-uri și constructori, să fie evitate blocajele, implementările greșite și costurile de reparații ulterioare, sau efectele negative asupra biodiversității.
Astfel, ar putea fi satisfăcută atât nevoia cetățenilor pentru construcția mai rapidă de autostrăzi, cât și cea de protejare a mediului, la pachet cu creșterea siguranței în trafic atât pentru oameni cât și pentru animale. Totodată, e ușurată munca autorităților, care au detaliat în ghid toți pașii de parcurs pentru un proiect de infrastructură, cu tot cu soluții pentru eventualele probleme.
Provocarea principală a fost echilibrarea nevoilor de transport uman cu nevoia asigurării de coridoare ecologice pentru specii într-o zona extrem de bogată natural, cu numeroase zone protejate, dar în care habitatele sunt fragmentate. Biodiversitatea este amenințată de mai multe pericole, unele noi, precum schimbările climatice, dar și de unele vechi, precum micșorarea habitatelor și izolarea lor din cauza așezărilor umane sau rețelelor de drumuri și căi ferate. Asigurarea conectivității speciilor între aceste habitate este esențială pentru bunăstarea mediului și, implicit, a comunităților locale din zonele respective și a economiei.
Una dintre soluțiile recomandate în ghid este cea a coridoarelor ecologice. Primul de acest fel din România este pe un segment de autostrada încă nedeschis circulației, la Brănișca, Hunedoara.
Următorul pas ar fi transformarea acestui ghid într-un standard, astfel încât măsurile din el să fie obligatorii pentru orice proiect mare de infrastructură. Există discuții în acest sens între Ministerul Transporturilor și Ministerul Mediului. Până la o reglementare oficială, măsurile din acest ghid pot fi implementate deja în contractele noi, dacă autoritățile doresc.
De reținut că pentru infrastructură verde sunt disponibile fonduri europene, cu condiția ca ele să fie cerute de autorități.
Conceptul de Pod Verde:
Website proiect TRANSGREEN: http://www.interreg-danube.eu/approved-projects/transgreen
Primul ecoduct din Romania:
https://www.digifm.ro/stiri/cum-arata-primul-coridor-ecologic-din-romania-30420
Foto: Doru Oprișan.
Subiectele tale preferate sunt și la Știrile Digi FM. Ca să știi!
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!