Universitatea din București, SNSPA și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj critică proiectul de modificare a Legii Educației potrivit căruia referirile la identitatea de gen vor fi interzise în școlile și universitățile din România.
Universitatea din București arată că acest proiect subminează autonomia universitară.
„Amendamentul de modificare a Legii Educației Naționale, aprobat ieri în Parlamentul României, contravine unor drepturi fundamentale garantate de Constituția României și de convențiile internaționale la care România este parte: libertatea de gândire și de conștiință, libertatea opiniilor și autonomia universitară. Textul de lege nu are fundamentare științifică și reprezintă un exemplu flagrant de interferență în educația și în exprimarea libere”, se arată într-un comunicat de presă.
„Principiile autonomiei universitare și al libertății academice, al respectării libertății de gândire și de conștiință, independenței față de ideologii, religii și doctrine politice, asumate prin Carta Universității, fundamentează cultura instituției noastre și nu vom abdica de la ele. Avem, totodată, misiunea de a le promova și în afara zidurilor universității.
Credem cu tărie că respectarea și cultivarea acestor libertăți fundamentale, promovarea adevărului științific, a libertății și a dreptății sociale se află, în mod negreșit, la fundația unei societăți libere”, se mai arată în comunicat.
Și UBB Cluj a reacționat după ce proiectul a trecut de Senat, care este cameră decizională, arătând că se pronunță „împotriva oricărui tip de intruziune politică sau ideologică asupra științei/mediului academic.”
„Am constatat cu stupefacție că într-un act legislativ adoptat de Parlamentul României se interzic în instituțiile de învățământ, deci și în universități, ‘activitățile în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași’”, se arată într-un comunicat al instituției.
„Dincolo de varietatea opțiunilor ideologice, din punctul nostru de vedere problema majoră în acest caz este că, prin formulările vagi ale legii, pe lângă punerea sub semnul întrebării a unor programe/cursuri/cercetări/specializări universitare deja existente, o teorie academică poate deveni interzisă prin lege! Dar o teorie academică se testează academic și supraviețuiește sau dispare în urma acestor teste derulate în condiții etice, nu altfel! Suntem încrezători că, în ceea ce privește varianta actuală a textului de lege, vorbim despre o scăpare care va fi corectată”, arată conducerea UBB.
Studiile de gen au dus la schimbări în societate și au dus la elaborarea unor politici sociale care să faciliteze echilibrul în familie, în carieră, care să ofere strategii pentru a combate violența casnică, hărțuirea sexuală și soluții pentru munca domestică, arată Școala Națională de Studii Politice și Administrative, ca reacție la proiectul de modificare a Legii Educației potrivit căruia referirile la identitatea de gen vor fi interzise în școlile și universitățile din România.
„Este regretabil faptul că subiecte importante, cu consecințe deosebite pentru societatea românească, se legiferează într-o manieră superficială, fără înțelegerea conceptelor și fără consultarea partenerilor sociali relevanți, în speță comunitatea științifică academică. Mai mult, activitatea mediului universitar a fost bruiată de ingerințe politice, încă o dată, actorii politici încălcând autonomia universitară”, arată SNSPA înr-un comunicat de presă.
Proiectul de modificare a Legii Educației care a trecut ieri de Senat, cameră decizională, prevede ca în toate instituţiile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale să fie interzis prozelitismul pe baza criteriului de sex şi a criteriului de gen. Inițiatorii nu au clarificat însă presupune exact „prozelitismul pe baza criteriului de sex, cât și a celui de gen”.
„Pe motivul existenței unui pericol real în sistemul de învățământ, fără a face vreo dovadă în acest sens, textul amendamentelor adoptate arată că cei care le-au propus nu înțeleg de fapt conceptele fundamentale pe care le folosesc. Acestea sunt, de altfel, uzuale în orice limbă: sex (bărbătesc sau femeiesc), pentru datul biologic și gen (masculin, feminin), pentru înțelesurile culturale și sociale ale diferențelor biologice. Pentru științele sociale însă, aplicarea acestui amendament înseamnă interzicerea unor concepte teoretice esențiale, utilizate în cercetare de către comunitatea științifică internațională”, arată SNSPA.
Iniţiatorii, parlamentari PMP, propun interzicerea în unităţile, instituţiile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale, inclusiv în unităţile care oferă educaţie extraşcolară, a activităţilor care încalcă normele de moralitate, care pot pune în pericol sănătatea şi integritatea fizică sau psihică a copiilor şi a tinerilor, precum şi a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic.
De asemenea, propun interzicerea activităţilor de natură politică, prozelitismul religios, prozelitismul pe baza criteriului de sex, astfel cum este definit în Legea privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, prozelitismul pe baza criteriului de gen.
Subiectele tale preferate sunt și la Știrile Digi FM. Ca să știi!
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!