Într-un interviu acordat Digi FM, Simona Pavelescu, CEO al htss, a adus în prim-plan esența transformării digitale pentru companii în era modernă. Ea a evidențiat că adaptabilitatea și învățarea continuă sunt la fel de importante ca și implementarea tehnologiei în sine. Cu accent pe beneficiile aduse de inteligența artificială, Simona a ilustrat cum aceste inovații pot revoluționa industria sănătății și experiența clienților. Totuși, a subliniat și necesitatea unui control riguros al securității datelor și a transparenței în implementarea acestor tehnologii. Care este stadiul actual al integrării digitale în România și care sunt pașii necesari pentru accelerarea acestui proces, având în vedere nevoia de a menține competitivitatea la nivel global, vedem în cele de mai jos.
Ce presupune transformarea digitală pentru companii?
Simona Pavelescu, CEO htss: Trebuie avut în vedere și partea de învățare, de explorare a modului nou în care aceste lucruri se vor desfășura. Practic, trainingul angajaților care vor utiliza procesul transformat este foarte important.
De asemenea, procesele, în momentul în care sunt folosite într-un mediu digital, capătă un alt înțeles, motiv pentru care de multe ori trebuie să ne schimbăm mentalitatea. Ele se desfășoară mai rapid, mai dinamic, poate uneori chiar foarte diferit de cum am fost obișnuiți.
Că să dau un exemplu, o comparație cu viața reală, este că atunci când deși mergeai pe jos, dintr-o dată te-ai hotărât să-ți cumpări o mașină. Și în momentul în care ți-ai cumpărat mașina, nu doar că trebuie să înveți să o conduci, dar de asemenea îți schimbi uneori și stilul de viață.
În ce domenii este cea mai mare nevoie de transformare digitală?
Ea este importantă pentru toate domeniile. Ne impactează viața de zi cu zi a tuturor. Aș menționa industria de sănătate, pentru că este o industrie de care avem nevoie mai devreme sau mai târziu fiecare dintre noi.
Transformarea digitală și în special inteligență artificială, care este ultimul trend în acest domeniu, aduce lucruri noi. Medicină personalizată, adică tratamentele vor fi practic mapate pe tipologia pacientului. poate să beneficieze de tratament specializat datorită faptului că inteligența artificială asociază informațiile despre pacient cu informațiile despre boala pacientului și poate să facă recomandările adecvate care să ducă la un trasament personalizat.
Mai menționez un singur lucru și anume asistentul virtual al doctorului, care îl poate sfătui vis-a-vis de un diagnostic. Evident, decizia finală aparține expertului.
Care sunt avantajele transformării digitale pentru companii, dar pentru clienți?
O companie, dacă nu se transformă, nu va evolua. Într-un mediu foarte competitiv, într-o piață care este într-o continuă dinamică, este foarte important să fii vizionar și să încerci să găsești modalități noi de a te reinventa. Și una dintre ele este această transformare digitală.
Pentru client este important să interacționeze cu companii care au aplicat aceste modele digitale, pentru că interacțiunea pe care el o are cu compania este o experiență întotdeauna pozitivă.
Accesează mai repede bunurile de care are nevoie. i se răspunde la întrebări într-un mod personalizat, poate înțelege mai ușor care este gama de servicii sau de produse pe care compania respectivă o oferă și evident, își poate satisface nevoia într-un mod mai rapid.
Ce înseamnă integrarea tehnologiilor de Inteligență Artificială și Învățarea Automată pentru forța de muncă? Este ceva pozitiv sau din contră?
Pentru o evoluție continuă, omul trebuie să învețe la fiecare pas. De multe ori, diferența o face cultura cu care ne-am obișnuit, fie că este vorba de o cultură organizațională a unei companii, fie că este vorba despre cultura unei țări.
Din păcate, dacă vorbim strict despre România, pentru noi lucrul ăsta nu vine natural. Și acest lucru cumva te face să fii rezistent la schimbare pentru că o vezi, o percepi ca un lucru negativ. În realitate, orice schimbare care te ajută să faci lucrurile mai bine, mai ușor, mai rapid, este un pas înainte, este o evoluție și, evident, dacă reușești să ții pasul cu ea învățând continuu cum să o folosești, cum să beneficiezi de această schimbare, ajungi să o îmbrățișezi mult mai ușor.
Automatizarea locurilor de muncă este o tema actuală și o frică a mai multor angajați din diverse industrii. Ce pot face companiile în acest sens?
Ideal ar fi ca în fiecare companie, strategia să fie orientată pe eliminarea activităților care nu aduc valoare capacității umane și automatizarea acestora cu tehnologia care există și care evoluează continuu și folosirea capacității umane pentru activitățile cu adevărat valoroase, acolo unde omul nu poate fi înlocuit.
Tehnologia, oricât e bună ar fi ea, nu va putea niciodată să înlocuiască interacțiunea umană, socializarea, abilitatea noastră de a fi empatic. Și lucrul ăsta trebuie maximizat în acest proces evolutiv.
Care sunt cele mai mari temeri ale companiilor din România legat de integrarea Inteligenței Artificiale?
Una dintre ele este legată de securitatea datelor, dar această temere oarecum vine din faptul că, cumva, securitatea a devenit o temă care este astăzi la ordinea zilei.
În realitate, securitatea, cel puțin pentru noi profesioniști din industriile de IT, industriile tehnice, securitatea a fost întotdeauna o temă de interes. Recomandarea noastră întotdeauna a fost ca în momentul în care ai temeri, să apelezi la consultanță, la un partener care să poată să-ți explice cum să adresezi aceste lucruri, pentru că speța de securitate poate fi controlată, poate fi adresată, atâta vreme cât ai o înțelegere clară a riscurilor.
Poate fi Inteligență Artificială controlată eficient și cum anume?
Cred că ce este important să se întâmple este transparența modelului care stă în spatele acestei inteligențe artificiale. Întotdeauna există un model logic care, practic, simulează comportamentul uman. Când îl înțelegem și devine transparent pentru noi toți, ne dă o încredere că modelul funcționează conform principiilor pe care noi le-am folosit ca și oameni. Și în realitate, lipsa acestei transparențe de cele mai multe ori creează acele întrebări legate de etică - oare acest model folosește datele în forma în care ele au fost generate, le folosește într-un mod corect sau nu? -
Evident, la baza inteligenței artificiale, stau date. Dacă calitatea datelor nu este la nivelul așteptat, evident că și răspunsul nu va fi unul adecvat. Și de aceea cred că transparența plus calitatea datelor sunt cele două elemente care ar trebui să fie luate în considerare pentru a ne asigura că aceste modele de inteligență artificială se află în controlul nostru.
Ce au nevoie consumatorii sau clienții să știe în ceea ce privește potențialele breșe de securitate care pot fi provocate de inteligență artificială?
Inteligența artificială de fapt este o parte tehnică, are în spate un algoritm care simulează comportamentul uman, care poate fi adresată sau controlată prin aceleași mecanisme pe care noi le folosim și pentru a controla alte componente tehnice pe care astăzi le folosim în viața de zi cu zi. Și atunci ce este important este că în momentul în care avem de-a face cu inteligență artificială, ar trebui să întrebăm și să ne asigurăm că acele controale de securitate există, că s-au făcut acele audite de securitate vis-a-vis de aplicația care folosește inteligență artificială. În mod normal, noi ar trebui să putem avea acces la aceste informatii care să ne da certitudinea că ceea ce folosim în compania noastră, sau noi ca persoană fizică, este suficient de sigur și nu ne expune la breșe de securitate.
La ce să ne așteptăm pe viitor în ceea ce privește tendințele inteligenței artificiale? Cum se preconizează că vor evolua acestea?
Este clar că suntem la începutul acestei călătorii a inteligenței artificiale. A apărut acum un an și un pic mai pregnant decât a fost în trecut datorită celebrului Chat GPT. Dar, cu siguranță, nu se va opri aici. Evoluția va fi continuă.
Sunt câteva tendințe care ne povestesc despre concepte avansate de limbaj uman. și probabil că vom vedea inteligența artificială mult mai umană decât este astăzi. Chiar dacă vizual nu va semăna cu un roboțel, comportamentul va fi mult mai apropiat de comportamentul uman. Aceasta este o zonă care este astăzi în dezvoltare și cu siguranță peste câțiva ani, dacă nu mai devreme, o vom vedea în practică.
Care este rata de adopție a inteligenței artificiale în companiile din România, în comparație cu Vestul Europei, Statele Unite, China și alte țări?
Dacă nu ești digitalizat, nu poți avea acces la inteligența artificială. Și cred că asta este provocarea pe care noi avem astăzi, în România.
Dacă ne uităm la domeniul public, abia acum încep procese de digitalizare. cam în toate instituțiile publice. Deci suntem încă la început. Abia după ce vom termina această primă etapă, vom fi gata pentru adopția de inteligență artificială. Poate anumite arii sau anumite zone sunt mai avansate, dar dacă ne uităm la masa mare a instituțiilor publice, nu suntem încă acolo. Dacă vorbim în domeniul privat, aici lucrurile au avansat mult mai repede. Sunt companii care sunt chiar foarte avansate.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!