Luna aceasta, principalele stații de metrou vor găzdui panouri care informează trecătorii despre condițiile mizere din fermele intensive de găini ouătoare. Imaginile sunt parte a unei campanii demarate de Asociația F.R.E.E. (Freedom and Respect for Every Earthling).
Mesajul principal este evitarea ouălor marcate cu cifra 3. Ele provin de la găini crescute în cuști, adesea în condiții de aglomerare și mizerie, unde se acumulează dejecții.
60% dintre găinile crescute în sistem industrial, în România, sunt ținute în cuști foarte mici, care, deși sunt aprobate din punct de vedere legal, nu le asigură condițiile de bază pentru bunăstarea lor. Lipsa de spațiu, a luminii naturale și a aerului curat le face să devină agresive și să se ciugulească unele pe altele. Pe lângă faptul că nu își pot întinde aripile, găinile suferă și din cauza podelei din grilaj metalic, care le taie pielea de pe tălpi. Unele dintre ele, epuizate și incapabile de a se mișca liber, sunt călcate în picioare, până la moarte, de către celelalte păsări.
În plus, din cauza spațiului înghesuit și murdar, cuștile favorizează dezvoltarea unor bacterii rezistente la antibiotice. Rezistența la antibiotice devine un lucru tot mai des întâlnit în industria ouălor. Studii științifice confirmă faptul că există un risc mai mare ca găinile crescute în cuști să dezvolte rezistență la antibiotice, comparativ cu cele crescute în sisteme ecologice.
În urma acțiunilor întreprinse până acum de ONG-uri pentru drepturile animalelor, un val de companii din întreaga lume, dintr-o varietate de industrii, încetează să se aprovizioneze cu ouă marcate cu cifra 3. Printre ele se numără: McDonald’s, Lidl, Aldi, Marriott International, Accor Hotels, InterContinental Hotels, Hilton Hotels, Best Western, Wyndham, Unilever, Nestlé, Aramark, Sodexo, Mondelez, Compass Group, iar numărul lor crește cu fiecare zi.
La noi în țară, majoritatea retailerilor cunoscuți, precum Lidl, Penny, Cora, Kaufland, Selgros, Mega Image, Carrefour, și-au luat angajamentul conform căruia, până în 2025, sau mai devreme, vor opri furnizarea de ouă de la găini ținute în cuști.
Conform unui sondaj realizat de iSense Solutions pentru Lidl, 82% dintre români preferă să consume ouă ecologice și free range, însă momentan, doar 4.1% dintre găini se află în ferme free-range, deci va fi nevoie de o tranziție mai îndelungată pentru ca românii să aibă acces la ouă românești care provin din condiții mai bune. Lider în Europa la acest capitol este Danemarca, cu fermele free-range și ecologice acoperind 39.1% din industria de ouă.
Foto: Asociația F.R.E.E.
Subiectele tale preferate sunt și la Știrile Digi FM. Ca să știi!
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!