Directorul General TAROM a anunțat recent că la finalul anului viitor vor începe cursele Brașov – București. În mediul online au apărut critici la auzul acestei vești. Printre cei care cred că este o „rută care are toate șansele să fie total neprofitabilă” se numără și sociologul Gelu Duminică.
„Prima aeronavă comercială care va ateriza pe pista noului aeroport din Brașov va fi una românească, aparținând TAROM”, a declarat Mihăiță Ursu, director general CEO al TAROM.
Potrivit calculelor făcute de Gelu Duminică, călătoria cu avionul din București în Brașov este dezavantajoasă prin comparație cu o deplasare cu trenul pe aceeași rută.
„Anunțul TAROM că va introduce zboruri pe ruta București - Brașov, m-a zăpăcit. Ruta asta aș face-o în vreo 2.30 ore cu trenul din Gara de Nord. Și încă vreo 30 de la mine acasă până la gară (cu metroul). În Brașov, gara e aproape de centru (10-15 min cu taxi/autobuz). Cu totul, costul deplasării mele de la mine de acasă până în centrul Brașovului ar fi de vreo 3h15 min si vreo 90 lei (cu tot cu metrou si taxi).
Cu avionul, într-o zi normală, de la mine de acasă fac puțin peste 1 oră până la aeroport (cu orice mijloc de transport aș merge), încă minim 45 de minute pentru formalități și control, vreo 30 de min în zbor, vreo 10 să ies și vreo 20-25 de la aeroport în centru. Adică costul ar fi tot de peste 3 ore la un cost de vreo 4 ori mai mare!
Și atunci de ce să operezi această rută care are toate șansele să fie total neprofitabilă?", a scris Gelu Duminică pe Facebook.
Oamenii au comentat la postarea sociologului și critică și ei decizia:
- Multe țări normale la cap au interzis zborurile mai scurte de 3 ore. (LE: cred că e vb. de zborurile mai scurte de 200km!) Adevărul e că Brașovul, al treilea cel mai poluat oraș din Ro, avea nevoie de încă o sursă de poluare atmosferică și sonoră pentru a avea șansa să depășească Bucureștiul.
- Asta vine în contextul în care multe țări au eliminat zborurile scurte pentru a economisi energie pentru că știm ca avionul este cel mai poluant și mai risipitor de combustibil. Ce "Green deal" mai este și prostia asta?
- Exact, acestea sunt distanțe care se fac cu trenul. Franța va interzice din aprilie zborurile sub 2,5 ore.
Lumea modernă se zbate să treacă la tren pentru distanțe de 500-1000 km, avantajele fiind atât de consum și poluare reduse, dar și timpi mai buni. Pentru că un tren de mare viteză, pe aceste distanțt, te duce, din centru în centru, între doua orase într-un timp mult mai scurt comparativ cu avionul (care implică deplasare la aeroport cu cel puțin două ore înainte, zborul, apoi din nou deplasare) - Adica în loc să termine autostrada, să nu mai fie ambuteiaja, au zis că e mai ușor să facă o cursă aero
- Sunt mulți oameni prea prețioși să meargă cu trenul și care nu mai vor să stea pe Valea Prahovei când își fac “city break-ul” de Poiană. Nu am nici un dubiu că va fi profitabilă. Plus, că din Pipera până la Gara de Nord e drum lung cu orice l-ai face.
- Pentru că trenul e supra-aglomerat, uneori sunt mari probleme cu mersul trenurilor, iar cu avionul ajungi mai repede. Problema e că în loc să facă autostrăzi, bagă curse Tarom.
Ascultă Digi FM Live, pentru cele mai noi știri, la fiecare 30 de minute.
Ca să știi!
Puteţi urmări Știrile Digi FM şi pe Google News şi WhatsApp!